Jiří Duchoň 08.10.2024 02:09 zdroj časopis automobil
Foto: Cupra
Cupra předvedla vylepšený elektrický hatchback Born v provedení VZ. Díky poslední evoluci technického základu VW MEB výrazně lépe jezdí a funguje a rychleji se nabíjí.
Být mezi pionýry elektrickou trakcí poháněných automobilů je nevděčná role: technický vývoj běží tak rychle, že koupíte-li si teď elektřinou poháněný stroj, váš soused si za rok pořídí elektromobil rychlejší a levnější a s delším dojezdem. A potvrzuje to též Cupra Born (viz AR 4 a 11/’21), jeden z vůbec prvních typů postavených na MEB, plně elektrické platformě VW Group. Prototyp Born e-Boost 58 jsme testovali již záhy po premiéře (viz AR 1/’22) a naše zkušenosti jsme před rokem doplnili redakčním testem modelu e-Boost 77 (viz AR 6/’23). V půli letošního května jsme pak na okraj exkluzivních testů nového typu Cupra Tavascan (viz AR 6/’24) v Barceloně dostali příležitost krátce vyzkoušet i špičkové provedení Born VZ.
Foto: Cupra
Zkratku VZ používá Cupra pro své vrcholné modely (vzpomeňme třeba impozantní limitovanou edici Formentor VZ5 s pětiválcem Audi; viz AR 8/’22). Znamená veloz, španělsky „rychle“, a u Bornu VZ rozhodně nešetřili: ve srovnání s dosud nejsilnější verzí totiž má o 40 % větší výkon a o 75 % více točivého momentu. Born VZ se přitom stále vyznačuje pohonem pouze kol zadní nápravy, což dále podtrhuje jeho provozní charakteristiku. Těží ze zástavby poslední generace neustále se vyvíjející architektury MEB, takže je osazen nejnovějším elektromotorem, který sice dosahuje stejného točivého momentu jako třeba ve Fordu Explorer (viz str. 22; 545 N.m), ale hlavně výkonu o 30 kW vyššího (240 kW/326 k). Jedním z důsledků je navýšení nejvyšší rychlosti až na 200 km/h, což je mezi elektromobily úctyhodná hodnota, přesahující Born e-Boost 77 o 40 a Explorer o 20 km/h. Vylepšený akumulátor, opět shodný s Fordem Explorer, má sice stále strukturu li-ion a jen o 2 kWh větší kapacitu než dosud, nicméně lze jej nabíjet stejnosměrným proudem výkonem až 185 kW, zatímco například Tavascan, aktuální hvězda Cupry, zvládne jen 135 kW a spokojit se musí se starší verzí akumulátoru. Ačkoli pohotovostní hmotnost Cupry Born VZ přesáhla 1,9 tuny, užitečné zatížení se stále pohybuje kolem 500 kg a zrychlení z klidu na 100 km/h je věcí jen 5,6 s.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
TEST: Pouliční válečník Ducati Streetfighter
26. 11. 2024 15:11Opel Astra Electric – Příjemně normální
25. 11. 2024 15:11