Audi S5/S5 Avant – Moderní klasik
01. 07. 2025 19:07Petr Hanke 24.06.2025 13:14 zdroj časopis Automobil
Foto: Petr Hanke
Moderní klasik. Audi S5 se možná řadí z důvodu legislativy a nálad ve společnosti k pomalu vymírajícímu druhu sportovně-luxusních vozů střední třídy. To ale nic nemění na tom, že se svým šestiválcem poskytuje zatraceně návykové svezení.
Už se skoro zdálo, že Audi bude muset s modelovou řadou A4 vydržet až do úplného přechodu do doby elektrické. Naštěstí ale v Ingolstadtu v posledních letech intenzivně pracovali na tom, aby připravili nové generace klasicky pojatých modelů poháněných spalovacími motory. Audi pro ně společně s Porsche vyvinulo novou platformu PPC, která je z pohledu techniky evolucí známého základu MLB, ovšem doplněného o nejnovější elektronickou architekturu E3 1.2, propojující všechny systémy vozu, již využívají i nejnovější elektromobily značek Audi a Porsche. U modelů Audi A5 a S5 je tato skutečnost o to zajímavější, že jde o nejkompaktnější a současně nejdostupnější vozy, v nichž je tento „prémiový“ technický základ použit.
Foto: Audi
A to je rozhodně dobrá zpráva, která se vám bude při jízdě s těmito vozy různými detaily připomínat. Stejně tomu bylo i s testovaným modelem S5 Avant. Již usednutí do interiéru jasně ukazuje na pečlivost, s níž výrobce vybíral použité materiály. Skoro se vracejí myšlenky na modely Audi z přechodu milénia, jejichž palubní desky a propracovanost stanovovaly ve svých segmentech vlastní měřítka.
Základem příjemného pocitu uvnitř vozu v našem případě byla i příplatková sportovní sedadla, poskytující přirozenou pozici za volantem. V duchu moderní doby je před řidičem velký panel, do jednoho celku spojující 11,9“ displej přístrojů a 14,5“ zobrazovací plochu infotainmentu. Před spolujezdcem navíc může být ještě třetí, 10,9“ obrazovka, usnadňující obsluhu systému spolujezdci a umožňující zde například sledování videí během jízdy.
Obsluha nového systému vyžaduje chvíli zvyku, avšak jakmile si osvojíte různé možnosti rychlého přístupu k nejvyužívanějším funkcím, zjistíte, že vše potřebné máte na dosah maximálně dvou dotyků displeje. To platí také pro vypínání povinných funkcí upozornění na překročení identifikované rychlosti a udržování v pruzích. Vzhledem k tomu, že nový palubní systém využívá stavební prvky Google Android, lze do něj snadno přidávat nové aplikace a samozřejmě jej aktualizovat. Celkový koncept palubní desky opět přechází z větších typů značky, což je pro model A/S5 bezpochyby dobrá zpráva.
Foto: Audi
Audi S5 pohání upravený zážehový třílitrový šestiválec. Jelikož dostal nový 48V mild hybridní systém s elektromotorem o výkonu 18 kW (24 k), umístěným na konci převodovky, došlo k jeho zásadním úpravám. Například pracuje v Millerově cyklu, protože silná elektrická pomoc jej snadněji udrží v optimálním provozním režimu. Použito je například turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek, doplněné vodním chlazením stlačeného vzduchu, byl zvýšen kompresní poměr z 11,2 na 12,0:1 a samozřejmě upraveno přímé vstřikování.
Standardní výbavou je sedmistupňová dvouspojková převodovka a pohon všech kol Quattro Ultra, tvořený elektronicky řízenou lamelovou spojkou, jež rozhoduje o míře připojení pohonu zadních kol. Varianta S5 je standardně vybavena sportovním zadním diferenciálem, aktivně rozdělujícím hnací sílu mezi zadní kola. Podvozek modelu S5 je ve srovnání s typem A5 snížený o 20 mm a vyznačuje se celkově tužší charakteristikou. Testovaný vůz však byl navíc vybaven příplatkovými elektronickými tlumiči, vyznačujícími se širokým rozsahem charakteristik.
Ve standardním režimu zaujme celková vyváženost modelu S5 a také jeho robustnost. Vůz s nadhledem překonává nerovnosti a posádku od nich efektivně izoluje. Přitom je znát značná lehkost, s níž se ovládá a reaguje na podněty řidiče. To je určitý rozdíl, a nutno dodat, že příjemný, proti sportovně laděným Audi minulosti. Při sportovnějším stylu jízdy se pohon všech kol snaží o neutralitu, nicméně v některých situacích bylo znát, že systém rozdělování točivého momentu mezi zadní kola se snažil větší porcí točivého momentu směřovaného k vnějšímu kolu vyvolat pocit hravosti zadní části. Tento systém začal více ovlivňovat chování vozu ve sportovním režimu Dynamic. Zde pomáhal se zatáčením a dodával vozu agilitu.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 10 000,- Kč | |
Auta Volkswagen | Auto do 50 000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100 000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200 000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400 000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400 000,- Kč |
Kontaktujte nás
499 000 Kč
420 000 Kč
164 000 Kč
Audi S5/S5 Avant – Moderní klasik
01. 07. 2025 19:07