Jiří Duchoň 20.06.2025 09:23 zdroj časopis Automobil
Foto: Volkswagen
Půlstoletí frajera. Přesně před půlstoletím byl představen Volkswagen Polo. A i ve své šesté generaci stále udává podobu kompaktních vozů pro uživatele s velkými očekáváními.
Roku 1974 byl světu představen Volkswagen Golf, jednoduchý a moderní automobil nižší třídy s motorem vpředu napříč, pohonem předních kol a praktickou a až překvapivě prostornou a variabilní dvouprostorovou karoserií. První Golf měl konečně nahradit veleúspěšný Porscheho VW Type 1 (Brouk) s konstrukcí opřenou o projekt Hanse Ledwinky z hloubi 30. let, jenž na sklonku 60. let začínal pochopitelně beznadějně zastarávat. Již během vývoje Golfu se však začalo ukazovat, že projekt skutečně „lidového vozu“, který by Brouka nahradil, by měl mířit cenově i velikostí ještě níže. Zatímco se Golf etabloval jako vůz pro méně náročné rodiny, v roce 1975 (tedy rok před Fiestou, ovšem dva roky po menším Renaultu 5 a tři roky po Fiatu 127) bylo uvedeno Polo. Rázně řezané křivky nesly jasný rukopis Marcella Gandiniho z dob, kdy pracoval pro Nuccia Bertoneho. Od té doby Polo ztělesňuje především dostupnou mobilitu s moderní technikou a zajímavým poměrem ceny a užitné hodnoty.
Vůbec první Volkswagen Polo s rozvorem 2335 mm byl pouze přeznačeným, rok před tím uvedeným Audi 50. Zatímco se Audi 50 neprosadilo (jeho výroba byla zastavena již v roce 1978 na pořadovém čísle 180 812), produkce Pola první generace do jejího zastavení v roce 1981 přesáhla půl milionu kusů. K třídveřovému hatchbacku v roce 1977 přibyl dvoudveřový sedan (Derby), jenž původně vznikl u Audi, ale realizován byl teprve u Pola.
Foto: Volkswagen
Zážehové řadové čtyřválce měly objem 0,9 (jen pro hatchback), 1,1 a 1,3 litru, převodovka byla vždy čtyřstupňová manuální. Nad základním modelem N stálo Polo LS s couvacím světlem, chromovanými nárazníky, stěračem a ostřikovačem zadního skla či slunečními clonami, zatímco Polo GLS v roce 1979 přidalo třeba střešní okno nebo zapalovač cigaret. Facelift roku 1979 přinesl Polu upravenou palubní desku, plastové nárazníky i masku a sedanu Derby hranaté světlomety (po vzoru typu Jetta odvozeného z většího Golfu).
Generace druhá slavila premiéru na sklonku roku 1981. Mechanicky vycházela z té první a dočkala se třetí karosářské verze „Steilheck“ se směrem vzad prodlouženou střechou a bezmála svislým zadním sklem, pro původní hatchback se začalo používat označení Coupé. Nejmenší z motorů byl z nabídky vypuštěn (nahrazen byl „litrem“ s plochou, tzv. Heronovou hlavou), agregát 1,3 l pro některé trhy dostal nepřímé vstřikování a katalyzátor a roku 1984 přibyl vznětový čtyřválec 1,3 litru. O tři roky později se objevil sportovní model GT G40, jehož odkaz v podstatě žije dodnes, kdy se jmenuje Polo GTI. Volkswagen Polo druhé generace se vyráběl plných 13 let, přičemž roku 1990 prošel výrazným faceliftem. Nový interiér zvenčí doplnily velkoplošné plastové nárazníky a sdružené svítilny (vpředu obdélníkové s navazujícími blikači), takže Polo trochu připomínalo budoucí Škodu Felicii. Úprav doznal podvozek a posilovač brzd se stal standardem.
Foto: Volkswagen
Třetí Polo znamenalo převrat. Stanulo na zcela novém základě a poprvé nabídlo (kromě čtyřdveřového sedanu) též pětidveřové karoserie (hatchback a kombi). Základem byl i nadále čtyřválcový „litr“ (na přání motor 1,6 litru) a později je doplnil agregát 1,3 l (brzy byl nahrazen novým 1,4 l) a „osmnáctistovka“. Zatímco s pětidveřovými karoseriemi Polo poněkud zaspalo za konkurencí, do roku 2002, kdy produkce třetí generace končila, se do něj zastavovala škála moderních vznětových motorů s přímým i nepřímým vstřikováním a atmosférickým nebo nuceným plněním. Alternativou k pětistupňové manuální se stala čtyřstupňová samočinná převodovka. V posledních dvou letech výroby se nabízely sportovní modely 16V a GTI s motory 1.4/74 kW, resp. 1.6/92 kW, a s výbavou rozšířenou třeba o automatickou klimatizaci nebo xenonové světlomety.
Frankfurtský autosalon v září roku 2001 přivítal Volkswagen Polo čtvrté generace, a opět na zcela nové platformě. Kromě domácího Wolfsburgu tyto vozy chrlily též továrny Volkswagenu nejen ve španělské Pamploně (tam zahájili výrobu Pola již v roce 1984, tedy celé dva roky před převzetím Seatu), v Bruselu a Bratislavě, ale i v Brazílii, Číně, Angole nebo Keni. Polo upravilo nabídku modelů na verze Comfortline, Trendline a Highline, přičemž standardem pro všechny se staly třeba ABS, posilovače brzd a řízení nebo čelní a boční airbagy pro cestující vpředu. Zážehové motory měly objem 1,2 (mladoboleslavská tříválcová HTP) až 2,0 litru a vznětové přímovstřikové SDI/TDI 1,4 nebo 1,9 litru, kombinovány byly s pěti- a šestistupňovými manuálními či čtyř- nebo šestistupňovými automaticky řadícími převodovkami. Hatchback Polo v tento moment poprvé přerostl v délce (3,9 m) první, původně o třídu větší Golf.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 10 000,- Kč | |
Auta Volkswagen | Auto do 50 000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100 000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200 000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400 000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400 000,- Kč |
Kontaktujte nás
499 000 Kč
420 000 Kč
164 000 Kč
Muzeum Veteran Praga Napajedla – Vášeň v soukromí
23. 06. 2025 18:06