Jiří Duchoň 19.06.2025 06:56 zdroj časopis Automobil
Foto: Škoda Auto
Rodinný sprinter. Nabídku SUV vozů Škoda Auto koncem zimy korunoval „načančaný“ model Kodiaq RS. Je o polovinu dražší než základní provedení, ovšem kromě špičkové výbavy nabízí též upravenou techniku v čele s výkonným motorem.
Druhou generaci největšího SUV značky Škoda jsme vám prvně představili předloni po jízdách s maskovanými prototypy ve Francii (viz AR 7/’23). O rok později jsme již ve Španělsku testovali sériové vozy Škoda Kodiaq (viz AR 6/’24). Nyní přišel čas vyzkoušet špičkové provedení Kodiaq RS, s nímž jsme se setkali v půli února v Chorvatsku. V okolí přímořské Rijeky a na okruhu Grobnik jsme tam zkoušeli také příbuznou Octavii RS (viz AR 4/’25).
Foto: Škoda Auto
Pod přední kapotou Kodiaqu RS je napříč usazena vrcholná verze vyhlášeného zážehového čtyřválce 2.0 TSI typu EA888 (dnes jde o jeden z mála zážehových motorů, jejichž vývoj neprobíhá v rámci VW Group v Mladé Boleslavi, ale drží si jej Audi). Kombinován je výhradně s pohonem všech kol a proti standardnímu provedení 2.0 TSI/150 kW nabízí nejen o 45 kW vyšší výkon, ale současně i o plných 80 N.m vyšší vrchol točivého momentu, přičemž kvůli silnějšímu přeplňování kompresní poměr klesl z 12,2 na 9,6:1. Převodové poměry včetně stálých převodů zůstaly stejné (spojky jsou pro větší odolnost samozřejmě „mokré“), avšak nejvyšší rychlost narostla o 5 km/h, doba potřebná pro zrychlení z klidu na 100 km/h se zkrátila o téměř sekundu a kombinovaná spotřeba je o 0,5 l/100 km vyšší. Zatímco Octavia RS má (od modelu RS 245 z roku 2017) specificky laděný výfukový systém, Kodiaq RS spoléhá na digitální modulátor Dynamic Sound Boost, upravující uvnitř i zvenčí akustický projev podle aktuálních požadavků řidiče.
Přepracovaná elastokinematika obou náprav zajišťuje řidiči Kodiaqu RS pevnější spojení s vozem a jeho přesnější reakce na pokyny volantem a pedály. V režimu Sport se z ohromného, na přání až sedmimístného SUV díky tomu stává překvapivě hbitý a pohotový dravec. Na okruh samozřejmě na rozdíl od Octavie RS zrovna laděn není (byť sedmimístná verze má posílené přední brzdy s dvoupístkovými třmeny). Na tomto voze totiž stejně oceníte hlavně jeho výraznější dojem, špičkovou výbavu a ohromný a variabilní interiér pro velkou rodinu či rychlé naložení bicyklu na výlet, zatímco příležitostné razantní zrychlení nabídne i režim Comfort. V něm je Kodiaq RS jistý a i s přispěním standardně dodávaných adaptivních tlumičů (DCC+, to je aktuálně nejpokročilejší systém pro platformu VW MQB) dokáže na jedné straně spolehlivě „zakleknout“ do zatáčky a na straně druhé i na 20palcových ráfcích účinně filtrovat běžné nerovnosti. Standardem je řízení s proměnným převodem. Má jen dvě otáčky volantem mezi krajními rejdy, což usnadňuje nejen rychlé průjezdy serpentinami, ale i parkování.
Foto: Škoda Auto
V základní výbavě vozu Škoda Kodiaq RS nechybí kromě specificky provedeného, sportovně laděného interiéru s černou stropnicí ani průhledový head-up displej, LED matricové hlavní světlomety, audiosystém Canton se čtrnácti reproduktory nebo laminovaná skla vpředu a v předních dveřích pro tlumení hluku z okolí.
Za Kodiaq RS zaplatíte minimálně 1,5 milionu Kč. Právě tento model názorně ukazuje, kam až se za poslední roky nabídka Škody Auto posunula. Za tyto peníze totiž můžete pomýšlet i na prémiové vozy v podobě Alfy Romeo Stelvio Veloce 2.0 Turbo nebo BMW X3 20 xDrive, jež sice mají klasické uspořádání poháněcího systému s podélně uloženým motorem, ale uvnitř jsou výrazně menší a sedmičlennou posádku usadit nedokáží. Stále tedy platí ono okřídlené Simply Clever.
Technické údaje
Poháněcí ústrojí
Kapalinou chlazený řadový zážehový čtyřválec EA888, přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč; DOHC 4V; elektronicky řízené přímé vstřikování paliva; EU6 EB; 1984 cm3 (ø 82,5 x 92,8 mm); 195 kW (265 k)/5000–6500 min-1 a 400 N.m/1650–4350 min-1; 9,6:1. Sedmistupňová převodovka DSG s dvojicí elektrohydraulicky ovládaných vícelamelových spojek v olejové lázni (3,400–2,750–1,767–0,925–0,705–0,755–0,635–Z 2,900), stálý převod 4,813/3,667. Pohon všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou u zadní nápravy.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 10 000,- Kč | |
Auta Volkswagen | Auto do 50 000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100 000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200 000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400 000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400 000,- Kč |
Kontaktujte nás
499 000 Kč
420 000 Kč
164 000 Kč
Muzeum Veteran Praga Napajedla – Vášeň v soukromí
23. 06. 2025 18:06