Bentley Mk V Corniche (GRA 270) – Život po životech
13. 06. 2025 18:06Jiří Duchoň 03.06.2025 06:55 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Duchoň
Sportovní sedan Emeya je jedním z nejlepších elektromobilů současnosti, a to po všech stránkách. S kolegy z poroty volící evropský Vůz roku (COTY) jsme dostali exkluzivní příležitost vyzkoušet prostřední model Emeya S.
Tradiční britská společnost Lotus Cars zanechala hluboký otisk v dějinách evropských sportovních automobilů. Jejím zakladatelem byl legendární Colin Chapman, jenž proslul zejména důrazem na nízkou hmotnost svých strojů, ať už byly určeny pro formuli 1 nebo pro cestovní užívání. Kromě sportovních úspěchů se nesmrtelným stal třeba Lotus Elan (viz AR 7/’21), zatímco Espritem jezdil po souši i pod vodou James Bond ve filmu Agent, který mě miloval (1977). Od té doby značka prošla řadou kotrmelců (viz AR 5/’18) a v roce 2017 její otěže převzal čínský koncern Geely. Jako poslední typ se spalovacím motorem současná společnost Lotus Group stále vyrábí řadu Emira (viz AR 4/’22), nicméně už i v Lotusu vidí budoucnost jako čistě elektrickou. Po boku Emiry v britském Hethelu (Norfolk) tak vyrábí elektrický supersport Evija, zatímco v čínské továrně Geely ve Wuhanu vznikají kompaktní crossover Eletre a čtyřdveřové „hyper-GT“ Emeya. To jsme s kolegy z COTY mohli důkladně vyzkoušet na loňských Tannistesten v Dánsku (viz AR 11/’24). Bylo to v září, tedy v době, kdy nabíhala sériová výroba.
Foto: Jiří Duchoň
Hodí se připomenout, že tento Lotus do značné míry připomíná opulentní americký elektromobil Lucid Air Touring (viz AR 12/’23) z Tannisu v roce 2023. A to jak nízkou siluetou čtyřdveřového sportovního cestovního vozu s pětimístným interiérem, tak i velkým akumulátorem a oslnivými výkony nejen „na papíře“, ale i v našem losím testu na letišti v Sindalu (podrobně níže). Ačkoli to na první pohled tak nemusí vypadat, Emeya je ještě větší než Air! Má o 109 mm větší rozvor a je též o 164 mm delší, na druhou stranu je ovšem Lucid o nezanedbatelných 50 mm nižší než tento beztak již velmi nízký Lotus.
Lotus Emeya má podle přání zákazníka čtyři nebo pět sedadel a objemný a variabilní prostor pro zavazadla vzadu i pod přední kapotou. Dodává se v modelech Emeya, Emeya S a Emeya R. Všem je společný lithium-iontový akumulátor s kapacitou 102 kWh pracující s 800V architekturou a pohon elektromotory na obou nápravách, jakož i odpružení vzduchovými měchy a adaptivní tlumiče. Emeya R pak vyniká dvoustupňovými převodovkami namísto redukčního převodu a výkonnějšími elektromotory, což se projeví v nepatrně vyšší maximální rychlosti a výrazně kratší době potřebné pro zrychlení z klidu na 100 km/h.
Emeya je součástí plánu společnosti Lotus stát se do roku 2028 globální značkou luxusních elektrických vozidel. Již nyní je tento vůz přinejmenším plně srovnatelný s vozy Porsche Taycan, Mercedes-Benz EQS či Xpeng G9 v oblasti dynamiky, komfortu, multimediálního vybavení i rychlosti nabíjení. Mezi klíčová technická řešení typu Emeya patří pokročilé adaptivní aerodynamické prvky včetně aktivní přední mřížky, zadního difuzoru a spoileru, které zajišťují stabilitu při jízdě vysokými rychlostmi. Podle aktuální potřeby a provozních podmínek buď omezují odpor vzduchu pro dlouhý dojezd, nebo vyvinou přítlak přes 150 kg. Emeya také vyniká nízkým těžištěm, což přispívá ke stabilitě v zatáčkách.
Foto: Jiří Duchoň
Výrazným stylistickým prvkem jsou vyboulené svalnaté blatníky, jež mají údajně odkazovat na charakteristické znaky Lotusů z 50. a 60. let. Emeya je také příkladem pokrokového luxusu v mezích možností, kdy byla věnována pozornost aktuálně populární udržitelnosti a použití nových materiálů, mezi něž patří třeba nová vlákna Wyron Truecycle vyrobená z odpadů módního průmyslu. Exteriérové prvky ze skutečných uhlíkových kompozitů připomínají závodní dědictví značky.
Nad výhradně elektrickým pohonem se můžeme vztekat, ale Lotus Emeya S je jednoznačně skvělý a do detailu dotažený vůz. Má prostorný a vzdušný, znamenitými materiály čalouněný interiér s dokonalými předními sedadly podpírajícími i ramena. Vybaven je pokročilým infotainmentem Lotus HyperOS s 15,1palcovým OLED dotykovým displejem a interaktivním 3D zobrazením. Celý systém reaguje na změny v reálném čase, což zajišťuje optimální zážitek pro řidiče, hlavně je však přehledně strukturovaný a rychlý! Přístrojový štít se omezuje na digitální štěrbinu v horizontálně řešené palubní desce, přičemž podobný segment má před sebou symetricky i spolujezdec, jenž si na něm může třeba ladit rádio.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
Bentley Mk V Corniche (GRA 270) – Život po životech
13. 06. 2025 18:06MG ZS Hybrid+ – Hezčí a s hybridem
11. 06. 2025 19:06