Audi S5/S5 Avant – Moderní klasik
01. 07. 2025 19:07Jiří Duchoň 09.06.2025 01:17 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Duchoň
Jeep Wrangler je pořád tady! Je stále originální a po všech vznětových a elektrických eskapádách tankuje pouze benzín. Vyzkoušeli jsme základní provedení Sahara.
Současná generace Wrangler JL (viz AR 8/’18) vznikala v dobách (pro Američany) skandálního propojení Fiatu s Chryslerem (FCA) a pod dohledem geniálního Sergia Marchionneho blahé paměti. Už když tento Jeep Wrangler představovali, zaznívaly hlasy, že pro rozežrané a nemotorné pohrobky druhé světové války není na silnicích místo. Sedm let poté je Wrangler stále impozantním a pro řadu uživatelů atraktivním vozem, jenž dokonce dostal přímou konkurenci (Ford Bronco; ten má šestiválec a je levnější). V Evropě byl nejprve nabízen se vznětovým čtyřválcem 2.2 MultiJet II/147 kW a když nafta začala vadit, nahradil jej plug-in hybrid 4xe s výkonem 280 kW (viz AR 9/’21), jenž v nabídce zůstává stále. Dvoudveřová varianta z evropské nabídky vypadla. My jsme nyní vyzkoušeli nejdostupnější provedení Sahara s motorem 2.0 Turbo bez jakékoli elektrifikace.
Foto: Jiří Duchoň
Vůz na snímcích má na osmnáctipalcových ráfcích celoroční pneumatiky General Sport W s hrubým vzorem, s nímž se Wrangler neztratí ani v blátivém terénu. Kdo jezdí více po vozovkách se zpevněným povrchem, může si připlatit za „dvacítky“. Zážehový, podélně uložený a přeplňovaný čtyřválec pochází z Alfy Romeo Giulia/Stelvio. Točivý moment 400 N.m zůstal zachován a ačkoli byl výkon snížen z 206 na rovných 200 kW (272 k), stále je zdrojem suverénní dynamiky za všech okolností. Standardem je osmistupňová samočinná převodovka ZF a sofistikovaný způsob pohonu. V základním režimu je poháněna zadní náprava se samosvorným diferenciálem, přeřadit pak lze i na samočinné připínání předních kol a redukci. „Drsnější“ model Rubicon (viz AR 10/’20) nabízí masivnější nápravy a závěry předního i zadního diferenciálu.
S nastupováním do výše položených koženkových sedadel pomáhají stupačky a vnitřní madla. Sedí se dost blízko u dveří a řidič na delších trasách bude postrádat obvyklou plošku pro odkládání levé nohy. Jednoznačně potěší znamenitý volant s tlustým věncem a fyzickými přepínači (po americkém způsobu jsou nejen na předních, ale též na zadních stranách ramen) i pohled na klasické mechanické ukazatele otáček a rychlosti. Mezi nimi je sedmipalcový barevný displej palubního počítače. Zadní, asymetricky dělená sedadla se sklápějí spolu se sedáky dolů, takže vytvoří jednu rovinu s plochou podlahy zavazadlového prostoru. Pod ní je schránka na drobnosti a zajímavý pořadač na bezpečné odložení šroubů při demontáži dveří a střechy, případně sklopení čelního skla vpřed.
Foto: Jiří Duchoň
Základní výbava Wrangleru Sahara zahrnuje vše myslitelné od elektricky nastavitelných a vyhřívaných předních sedadel, adaptivního tempomatu stop/go a bezklíčkového zamykání i startování přes LED vnější osvětlení až po nedávno aktualizovaný multimediální systém Uconnect 5 s 12,3palcovým dotykovým monitorem.
Podvozek je robustní, ale řízení a ovládání snadné, byť je třeba připravit se na nerovnostech na odskakování kol (tuhé nápravy mají značné neodpružené hmoty). Musí to být celé bezpečné, vždyť v USA je Jeep Wrangler k dispozici dokonce i s ohromným V8 Hemi 392 (6,4 l) z Grand Cherokee SRT! Manévrování usnadňují velká zpětná zrcátka, bohaté prosklení karoserie, akustické senzory v náraznících a velký rejd předních kol.
Jeep Wrangler je živoucí legendou. Osazen je všemi myslitelnými komfortními a bezpečnostními soustavami, zároveň ale stále zůstává mimořádně kompetentním z hlediska provozu v těch nejnáročnějších podmínkách. A přitom se s ním nemusíte bát ani svižného dálničního provozu. I při rychlostech kolem 160 km/h je poměrně stabilní, nicméně je třeba věnovat se více řízení a připravit se na vyšší hlučnost a spotřebu přes 13 l/100 km. V běžném provozu se lze pohybovat kolem hranice 10 l/100 km.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 10 000,- Kč | |
Auta Volkswagen | Auto do 50 000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100 000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200 000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400 000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400 000,- Kč |
Kontaktujte nás
499 000 Kč
420 000 Kč
164 000 Kč
Audi S5/S5 Avant – Moderní klasik
01. 07. 2025 19:07