Peugeot 5008/e-5008 – Mpv na chůdách
09. 05. 2025 19:05Jiří Duchoň 30.04.2025 01:51 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Duchoň
Nová 5008 se stává největším Peugeotem v jeho evropské nabídce. Vyzkoušeli jsme nejprve její plně elektrické provedení.
Peugeot 5008 (viz AR 1/’10) započal svoji kariéru jako MPV na sklonku první dekády 21. století, kdy zákaznická obliba zvenčí kompaktních a uvnitř objemných a variabilních velkoprostorových osobních vozů vrcholila. Stanul na platformě PSA PF2, představené na počátku milénia typem P307, a nejblíže měl k menšímu MPV 3008. Druhá generace Peugeotu 5008 (viz AR 4 a 11/’17) již byla prodlouženou verzí řady 3008 (platforma EMP2) a stejně jako ona, i Peugeot 5008 tehdy prošel razantní změnou do podoby módního SUV. Nyní přišlo na další střídání. Nová 5008 je i tentokrát přímo odvozena z typu 3008 (viz AR 10/’23 a 1/’24), takže jde o vůbec první vozy postavené na zcela nové platformě STLA koncernu Stellantis v provedení Medium. K dispozici je nyní výhradně v sedmimístném uspořádání, jež dosud bývalo za příplatek. Pro technické podrobnosti odkazujeme na výše zmíněná představení P3008 a tabulka technických údajů popisuje všechny tři aktuálně dostupné modely. Nyní vám na snímcích a v postřezích ukazujeme plně elektrické provedení s menším z nabízených akumulátorů. Termín redakčního testu „hybridu“ však již máme domluven a seznámíme vás s ním již brzy.
Foto: Jiří Duchoň
Na první pohled nové typy 3008 a 5008 vypadají velmi podobně a nepřekvapivě se liší především délkou a zpracováním zadní části karoserie. U Peugeotu 5008 je delší rozvor o 162 mm a karoserie vlivem většího zadního převisu o 249 mm. Při nezměněné šířce nabyla výška, a to o 53 mm. Hmotnost podle verze narostla přibližně o 60 kg. Peugeot 5008 vyniká důsledně zaoblenou a hladkou karoserií s minimálními spárami, příď s avantgardním pojetím masky chladiče a úzkými světlomety působí neotřele. Svislé linky denního svícení naštěstí svými rozměry mezigeneračně poněkud ustoupily do pozadí a malé hlavní světlomety skrývají překvapivě dobře fungující LED matricové zdroje, pokrývající světelným tokem rozsáhlé plochy před vozem a hbitě vykrývající okolní vozidla před oslněním. Konec karoserie Peugeotu 5008 vlivem tenčího pásu propojujícího koncové svítilny a menší plochy černého plastu v nárazníku již působí lehčeji, ačkoli důraz na maximální využití obestavěného prostoru je patrný i v tomto případě. Dokonce i na sedadlech třetí řady tak pohodlně spočinou osoby průměrného vzrůstu. Asymetricky dělená sedadla střední řady lze navíc v širokém rozsahu podélně posouvat, a tím i upravovat poměr prostoru pro kolena jednotlivých pasažérů. Vnitřní variabilita a objem jsou překvapivě dobré a ze SUV Peugeotu 5008 činí cosi jako MPV na chůdách.
Interiér je čalouněn prošívanou kůží v kombinaci s šedým textilem a budí dojem vzdušnosti a luxusu. Pracoviště řidiče ve stylu posledního provedení i-Cockpit hostí malý volant, nad nímž se klene jakoby v prostoru vznášející se zakřivený displej, propojující v jednom celku přístrojový štít a dotykový středový monitor. Místo fyzických zkratkových kláves pro rychlý přístup do nejdůležitějších menu najdete i v tomto Peugeotu pod středovými výdechy ventilace dotykový displej s 2x5místným polem i-Toggles, umožňujícím řidiči nastavit si zkratky podle vlastní potřeby. Sedadla ve střední řadě jsou umístěna citelně výše než ta přední, takže na nich cestující také mají pěkný výhled a nesedí s koleny hned pod bradou, i když mají pod podlahou akumulátor, což je jednou z milých novinek platformy STLA Medium.
Foto: Jiří Duchoň
Platforma STLA sama o sobě představuje jeden z vrcholů současných evropských elektromobilů. Vůz na snímcích jsme po několika prochladlých nocích na venkovním parkovišti přebírali s nabitím na 97 % a dojezdem 502 km, což je dokonce více než tvrdí výrobce. Při klidné jízdě dojezd klesá zcela plynule, tedy řekněme do 120 km/h na dálnici, pak již spotřeba letí vzhůru a dojezd padá. Peugeot e-5008 tedy příjemně překvapil ve výdrži, a tedy i dojezdu, ovšem poněkud zklamal při doplňování energie: ani na 180kW nabíječce, a to ani po předchozí tepelné přípravě, nebyl při teplotách nad bodem mrazu schopen dobíjet výkonem větším než 70 kW.
Malý volant v takto velkém voze může na první pohled působit podivně, ale záhy se přesvědčíte o tom, že jde jen o jednu ze součástí promyšleného systému. Jízda s tímto elektrickým Peugeotem sice nijak nevybízí k rychlosti, ale podvozek příjemně kopíruje přejížděný terén a tlumí nerovnosti. Pouze přejezdy výraznějších příčných rolet se projevují značným svislým rozhoupáním zádi, jejíž prvky se na dlouhém propružení snaží co nejplynuleji brzdit velké setrvačné síly těžkého akumulátoru. Peugeot e-5008 je celkově vzato mimořádně zdařilý, komfortní, variabilní a prakticky využitelný elektromobil. Beztak se ale již těšíme na test o půl tuny lehčího „hybridu“!
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
Peugeot 5008/e-5008 – Mpv na chůdách
09. 05. 2025 19:05Automobili Pininfarina – Splněný sen
07. 05. 2025 18:05Volkswagen Tayron – Racionálně
06. 05. 2025 20:05