Recyklační Centrum BMW – I práce s vraky je věda
25. 04. 2025 16:04Jiří Duchoň 18.04.2025 03:39 zdroj časopis automobil
Foto: Škoda Auto
Horkou novinkou mladoboleslavské Škody je elektrický hatchback Elroq. Jde vlastně o zkrácený a levnější Enyaq. Elroq však přiváží mnoho nového, stylistickým jazykem počínaje a elektronickými funkcemi konče.
Po bohužel velmi krátké anabázi vysoce smysluplného malého Citiga iV (viz AR 7/’19) představila Škoda Auto velký elektrický crossover s pětidveřovou karoserií Enyaq iV (viz AR 6 a 10/’20). Stanul na koncernové platformě VW MEB, určené výhradně elektromobilům. Druhá karosářská verze, označovaná Coupé, má pozvolněji klesající linii střechy. Představena byla ve vrcholném provedení Enyaq Coupé RS iV (viz AR 4/’22) a před rokem prošla celá tato řada modernizací (viz AR 1/’24): ze jména vypadlo „iV“ a vozy dostaly razantně zlepšenou techniku. Je však třeba upozornit na to, že s ohledem na velkou rychlost vývoje komponent elektromobilů dochází k dílčím vylepšením průběžně a bez předchozího hlášení, což je samozřejmé i u vozů Škoda. Ještě loni byl představen levnější typ Elroq (viz AR 10/’24), dostupný i bez dotací za podobné peníze jako velikostně srovnatelný Karoq se spalovacím motorem. Výrobce si od něj slibuje zvýšení prodejů elektromobilů a my jsme s předprodukčními vozy prvně jezdili na začátku prosince na Mallorce.
Foto: Škoda Auto
Proti Enyaqu má nová Škoda Elroq při nezměněném rozchodu kol o kosmetických 5 mm kratší rozvor, o stejnou porci větší šířku, o 25 mm větší výšku, ale hlavně délku zkrácenou o 161 mm, především vlivem tvarování zadního převisu. Světlá výška nabyla o 13 mm. Objem zavazadlového prostoru u Škody Elroq v základním uspořádání činí 470 a po sklopení opěradel zadních sedadel 1580 litrů, což je o 115, resp. 130 l méně než u Enyaqu. V závislosti na provedení je Elroq přibližně o 40 kg lehčí než Enyaq. Oba vozy mají identické boční dveře, sloupky i čelní sklo, rovněž palubní deska je stejná.
Srovnání cen už tak jednoduché není, protože struktura výbav se u obou typů liší. Zatímco Enyaq kromě stejnojmenného základu (899 000 Kč) následují lépe vybavené modely Clever, Laurin & Klement, Sportline a RS (s alternativně dostupnými pohony 50, 85, 85x a RS), Elroq do prodejů vstupuje s cenou o 100 tisíc korun nižší ve verzích Essence a Selection. Ta vrcholná má akumulátor s obchodním označením 85, ta standardní 50, přičemž střední Elroq 60 by se měl objevit později, zároveň pak přibude ještě „čtyřkolka“ 85x s asynchronním motorem vpředu.
Foto: Škoda Auto
Vzhled vozu je však originální a na první pohled byste příbuznost s Enyaqem hledali jen obtížně. Zvenčí se Elroq vyznačuje výraznými tvary a hladkými liniemi. Jde o první vůz značky Škoda představující nový designový jazyk označovaný jako Modern Solid, který interpretuje klasické stylistické prvky vozů Škoda. Lesklá černá maska Tech-Deck Face nahrazuje tradiční masku chladiče, přičemž si zachovává odkazy na typické linie vozů Škoda. Nově pojatá příď se může pochlubit robustním nárazníkem a spoilerem ve tmavém chromu. Hlavní světlomety Elroqu jsou dostupné ve dvou variantách. Základní verze obsahuje v horní části modul pro denní svícení a blikače a ve spodní části jednotky s LED moduly pro potkávací a dálkové svícení. U vrcholné varianty Matrix-LED denní svícení zajišťují čtyři samostatné obdélníkové LED moduly v horní části a v části spodní jsou umístěny dva výrazné matricové bloky se 36 světelnými segmenty. Ty se samočinně rozsvěcují a vypínají, aby nedocházelo k oslnění vpředu jedoucích vozidel při zapnutí dálkových světlometů. LED matricové světlomety nabízejí různé režimy svícení, jako je městský, mimo město, dálnice nebo špatné počasí, a také možnost přizpůsobit svícení pro země s levostranným provozem. Koncové svítilny se drží designu Modern Solid, mají elegantní linie a minimalistický vzhled. Již jejich standardní verze využívá výhradně LED, zatímco vrcholné varianty zahrnují animované blikače, podsvícené krystalické prvky, animaci při otevření pátých dveří a možnost výběru ze dvou uvítacích efektů. Elroq se stává prvním mladoboleslavským automobilem nesoucím nápisy Škoda na kapotě a na volantu místo typického loga. Karoserie tohoto vozu má aerodynamický tvar se součinitelem odporu vzduchu pouhých 0,26, což je výsledkem promyšlených konstrukčních úprav.
Škoda Elroq je nabízena se třemi různými velikostmi akumulátoru a v několika výkonnostních variantách. Základní model Elroq 50 má systémový výkon 125 kW (170 k) a pohon zadních kol. Model Elroq 85x, jenž se v nabídce objeví později, disponuje pohonem všech kol, takže nese další elektromotor na přední nápravě. Elroq 85 se zadním pohonem a větším akumulátorem dokáže dosáhnout maximálního dojezdu až 581 km podle WLTP. Díky rychlonabíjení výkonem až 175 kW je možné dobít 82kWh baterii modelů Elroq 85 a 85x z 10 na 80 % za 28 minut. Akumulátory modelů Elroq 50 a 60 lze nabít ještě rychleji, a to za 25 minut. Vylepšená účinnost, vyšší nabíjecí výkon a funkce předehřevu akumulátoru zvyšují pohodlí pro zákazníky a efektivitu. Petr Kabelka, odpovědný ve Škoda Auto za digitální služby, upozornil na to, že předehřívání akumulátoru pro co nejrychlejší doplnění elektrického náboje lze nyní spustit nejen nasměrováním navigace k nabíječce, ale také manuálně v menu.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
403 000 Kč
48 500 Kč
186 000 Kč
Recyklační Centrum BMW – I práce s vraky je věda
25. 04. 2025 16:04Škoda Elroq – Zkrácení délky i ceny
22. 04. 2025 20:04Porsche Panamera – Prolnutí světů
17. 04. 2025 20:04