Porsche Panamera – Prolnutí světů
17. 04. 2025 20:04Petr Hanke 16.04.2025 01:42 zdroj časopis automobil
Foto: Porsche
Porsche Panamera Turbo E-Hybrid je dokonalým sportovně cestovním vysokovýkonným vozem do dnešní doby. Je extrémně rychlé, ale také pohodlné, a umí jezdit na elektřinu i částečně autonomně. Propojuje v sobě různé světy. V nabídce třetí generace Panamery jsou ale i další varianty.
Porsche aktuální provedení Panamery, představené koncem roku 2023, označuje jako třetí generaci s vlastním kódovým označením 976. Ve skutečnosti ale novinku s předchozí generací (viz AR 9/’16) pojí mnoho společného včetně základních rozměrů, karoserie i řešení podvozku. Přesto však Panamera číslo tři přišla s mnoha novinkami. Mezi ty zásadní patří upravený design, nová palubní elektronika s novým konceptem obsluhy, modernější asistenční systémy, vylepšené hybridní pohony a v neposlední řadě také nový unikátní systém podvozku Porsche Active Drive. Začněme postupně.
Foto: Porsche
Porsche v průběhu roku 2024 do nabídky celé modelové řady postupně přidávalo nové, různě zaměřené verze, které nyní poskytují mimořádně široký výběr. Více z nich již má plug-in hybridní pohon. Bez elektrifikace jsou pouze tři provedení: základní šestiválce s pohonem zadních a všech kol a potom sportovně zaměřená verze GTS, pod jejíž kapotou pracuje výhradně osmiválec. Tato varianta je navržena pro potěšení z jízdy v klasickém stylu, k čemuž jí pomáhá i snížený a specificky naladěný podvozek. Právě tyto tři varianty jsou z celé modelové řady suverénně nejlehčí.
Čtyři plug-in hybridní provedení jsou navržena přísně pragmaticky, využívají totiž shodné elektrické části pohonu, jež prošly v rámci přechodu na třetí generaci posílením. U všech verzí E-Hybrid je nyní použit akumulátor s celkovou kapacitou 25,9 kWh (+45 %) a elektromotor integrovaný v těle osmistupňové dvouspojkové převodovky, která je vlastním vývojem Porsche výhradně pro Panameru. Integrace elektromotoru do převodovky snížila hmotnost celého řešení o 5 kilogramů, současně Porsche o 50 % odlehčilo rotor elektrického stroje, což přispívá k jeho rychlejším reakcím. Samotný elektromotor disponuje výkonem 140 kW (190 k) a točivým momentem 450 N.m, což jsou parametry schopné poskytnout bezproblémovou dynamiku v čistě elektrickém režimu, v němž vůz ujede kolem 80 km, a to rychlostí až 140 km/h.
Posílená elektrická část hnací soustavy je podle modelu spojena s důkladně přepracovanými spalovacími motory, připravenými již na adaptaci opatření pro emisní normu Euro7. Varianty 4 a 4S spoléhají na šestiválce, zatímco provedení Turbo na jednotky s osmi válci. Šesti- a osmiválce od sebe odlišíte umístěním směrových svítilen v nárazníku. Zvýšené nároky na přísun vzduchu si vynutily integraci štěrbiny nad registrační značkou, což je ostatně designový prvek, jenž byl k vidění již na prvních modelech Cayenne Turbo. Po technické stránce prošly osmiválcové motory důkladným přepracováním, například byla dvoukomorová turbodmychadla vyměněna za jednokomorová, pomáhající zrychlit ohřev katalyzátorů.
Foto: Porsche
Dynamika modelů Turbo a Turbo S E-Hybrid je mimořádná. Porsche se podařilo nalézt velmi dobrý kompromis mezi intenzivní dodávkou síly a příjemností pro každodenní ježdění, protože provoz ani jedné z těchto verzí nebyl přehnaně agresivní. Řidič má k dispozici obvyklé hybridní režimy umožňující přizpůsobení zamýšlenému způsobu používání. Vozy se po nastartování přepínají do elektrického režimu, v němž vydrží tak dlouho, dokud nabití akumulátoru neklesne pod určitou mez. Řidič ale může zvolit také režim E-Charge, v němž spalovací motor v rychlostech nad 55 km/h akumulátor nabíjí, nebo mód E-Hold udržující stávající nabití pro pozdější využití. Standardní režim Hybrid Auto doplňují ještě sportovní nastavení Sport a Sport Plus.
Nová Panamera si zachovává proporce svého předchůdce, celkově ale působí čistším a moderně „hranatým“ dojmem. Došlo však k mírnému přepracování linie bočních skel, která je nyní elegantnější. Upravena byla také záď s nově koncipovaným pásem skupinových svítilen a zadním sklem kopírujícím splývající záď.
Větší změny se ale odehrály na podvozku a také v interiéru. Všechny modely nové Panamery jsou standardně vybaveny dvoukomorovým vzduchovým odpružením doplněným aktivními tlumiči s oddělenou regulací pro stlačení a odskok. Hybridní modely, používající ve svém pohonu 400V architekturu, se o ni mohou částečně podělit s novým systémem podvozku Porsche Active Ride, dodávaným za příplatek více než 200 tisíc korun. V tomto systému je každý tlumič doplněn vlastním elektricky poháněným čerpadlem, umožňujícím aktivně měnit délku tlumiče a současně jeho charakteristiku pro oba směry jeho pohybu. Rozsah regulace je extrémně široký a ve srovnání se standardními tlumiči, měnícími průtok oleje ve svých útrobách, jde o skutečně aktivní činnost ovládající množství kapaliny v tlumiči a pohyb jeho pístu. Tato funkce na jednu stranu umožňuje takřka zcela kompenzovat naklánění vozu v podélném i příčném směru při dynamické jízdě, ale také efektivněji pohlcovat nerovnosti vozovky. Dokonce dokáže vůz do zatáčky mírně naklopit. Tlumiče pracují s frekvencí 13 Hz, což znamená, že svoji činnost nastavují 13krát za sekundu. Vedlejším efektem je také schopnost rychlé změny světlé výšky, která usnadňuje nastupování a vystupování – vůz se při otevření dveří bleskově o několik centimetrů zvýší. Podvozek Porsche Active Ride si vystačí s jednodušším, a tudíž lehčím jednokomorovým vzduchovým odpružením.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
48 500 Kč
186 000 Kč
35 900 Kč
Porsche Panamera – Prolnutí světů
17. 04. 2025 20:04