Jiří Duchoň 03.04.2025 01:02 zdroj časopis automobil
Foto: Martin Sznapka
Dokáže ohromit. Velké SUV bez „nafty“? U Hyundai myslí, že to jde. A funguje jim to dobře! Nové Santa Fe působí jako zjevení, ale ve skutečnosti je praktickým partnerem pro každodenní provoz.
První Hyundai Santa Fe se v Evropě objevilo přesně před čtvrtstoletím. Jeho jízdní projev byl podobně rozpačitý, mdlý a bez výrazu jako design oblé karoserie. Za rozumné peníze však tehdy zákazníkovi přinesl dobrý pocit z jízdy ve velkém a velmi dobře vybaveném voze s širokou nabídkou motorů včetně zážehového šestiválce nebo moderního vznětového čtyřválce. Od té doby každá mezigenerační výměna řady Santa Fe znamená zlepšení přibližně o dvě generace, takže dnes si tento Hyundai může zadat i s těmi nejlepšími ve své velikostní třídě.
Foto: Martin Sznapka
Pátá generace Hyundai Santa Fe přinesla razantní změnu. Důsledně hranatá karoserie staví na odiv rozsáhlé plochy a originální, v hranatých prvcích rozvržené osvětlovací prvky na obou koncích karoserie (po vzoru Ioniqu 5, ovšem ve vlastní interpretaci). Bezmála rovnoběžné linie bočního zasklení či takřka vodorovná kapota nedají nevzpomenout na současný Defender od Land Roveru. Dokonce je ve sloupku C skryta zvláštní krabice, skrývající madlo pro přístup na střechu. Nikdo vás tam nežene, jen kdybyste zkrátka potřebovali. Vzezření nového Santa Fe je citelně výraznější než dosud díky do stran vytaženým a hranatým výřezům blatníků a striktně geometrickému řešení obou konců karoserie: jeden okolojdoucí po nahlédnutí do interiéru poznamenal, že na tomto vozidle nejsou hranaté snad jen volant a kola….
Měkčené materiály v interiéru nového Hyundai Santa Fe jsou vyrobeny z ekologických surovin. Týká se to například čalounění stropu, podlahových rohoží, opěradel nebo krytů a obkladů z polypropylenových vláken BCF, použitých mimo jiné též u ochranných obložení, výplní dveří a částí sedadel. Jak už jsme si zvykli z modelů Hyundai Ioniq: zatímco první dojem vás až vystraší, záhy zjistíte, že obsluha vozu je velmi přehledná a kromě logicky strukturovaného a rychle pracujícího multimediálního systému v pracovišti řidiče zůstává obvyklá soustava mechanických přepínačů. Bohužel vysoká příď bez jasných okrajů ztěžuje manévrování, nicméně se můžete spolehnout na signály akustických čidel i obraz 360° rozhledového kamerového systému.
Foto: Martin Sznapka
Nové Santa Fe jsme vám stručně představili již v AR 9/’23. Vycházeli jsme tehdy z dostupných technických údajů, jež se od té doby poměrně zásadně změnily, a ty aktuální najdete v připojené tabulce. Z nabídky pro Evropu celkem pochopitelně vypadl nijak neelektrifikovaný zážehový čtyřválec 2.5 GDI/T-GDI, zatímco osvědčený vznětový čtyřválec 2.2 CRDi již výrobce pro nové Santa Fe vůbec neavizoval. Jeho místo má zastat hybridní kombinace jednotky 1.6 T-GDI s akumulátorem 1,5 kWh a 48kW elektromotorem (HEV), nabízející dohromady výkon 158 kW (215 k) a 367 N.m točivého momentu. To je o 9 kW (13 k) více, ale zároveň o 73 N.m méně než u původního „nafťáku“. Alternativou je plug-in hybrid (PHEV) s větším akumulátorem a silnějším elektromotorem. Vyzkoušeli jsme Hyundai Santa Fe HEV s pohonem všech kol a nejvyšší výbavou Calligraphy.
Na rozdíl od podobně velkých SUV prémiových značek Hyundai Santa Fe nenabízí adaptivní tlumiče a natáčení zadní nápravy, ale třeba ani matricové LED hlavní světlomety, jež se přitom stávají samozřejmostí i v nižších tržních segmentech. Na druhou stranu tento bezmála pětimetrový, impozantní a moderně vybavený automobil získáte za velmi zajímavé ceny, protože již v základu nabízí prakticky vše myslitelné. V době redakční uzávěrky začínaly ceny Santa Fe na 1,1 mil. Kč za HEV s výbavou Comfort a pohonem předních kol (pohon 4x4 je vždy o 50 tis. Kč dražší). Standardem je zde nejen bezklíčkové zamykání a startování, adaptivní tempomat s funkcí polosamočinného vedení na dálnici nebo v kolonách či elektricky ovládaná výklopná záď, ale též kompletní multimediální systém s 12,3palcovým dotykovým monitorem, příjmem DAB, bezdrátovým propojením přes Android Auto i Apple CarPlay a službami Live Services. Tedy prvky, za něž si u většiny konkurence (i té prémiové) musíte často připlácet a skutečná cena pak letí raketově vzhůru. Provedení Smart je bohatší třeba o vrstvená skla v předních dveřích, kožené čalounění a elektrické nastavování předních sedadel, zatímco model Style přidává ještě například dvacetipalcové ráfky (jinak mají 18“), vyhřívání sedadel ve dvou předních řadách, odemykání a startování z „mobilu“, chlazenou poličku pro bezdrátové nabíjení dvou telefonů nebo autonomní nouzové brzdění FCA 2.0 s detekcí i chodců a cyklistů a schopností provést úhybný manévr. Vůz na přiložených snímcích, který jsme krátce vyzkoušeli, byl ve špičkovém provedení Calligraphy, o němž dovozce hovoří jako o limitované edici. Jeho součástí jsou nejen odvětrávaná přední sedadla, čalounění jemnou kůží Nappa, barevný projekční displej před řidičem, digitální vnitřní zpětné zrcátko a elektricky stavitelný volant, ale také specialita v podobě dezinfekční UV-C schránky před spolujezdcem pro sterilizaci menších předmětů denní potřeby. Zkoušený vůz je vyveden v příplatkovém matově bílém laku Creamy White (není to žádný hrubý „šmirgl“ a do myčky s ním smíte!), jenž tvoří skutečně působivý kontrast s černě lakovanými ráfky a plastovými obklady spodních částí karoserie. I přes zástavbu dvoudílné prosklené střechy cenovka tohoto konkrétního, opravdu velkoryse vybaveného vozu zní na solidních 1 579 890 Kč. A dokonce ani plug-in hybrid není o tolik dražší: proti nejlevnějšímu HEV 4x4 si připlatíte rozumných 200 tisíc Kč, a když máte kde, můžete i nabíjet a těšit se na certifikovaný dojezd 54 km čistě na elektřinu.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
48 500 Kč
186 000 Kč
35 900 Kč
50 let BMW řady 3 – Kontinuita na sedmou
15. 04. 2025 20:04