Audi Q6 e-Tron – Důraz na techniku
28. 03. 2025 18:03Petr Hanke 11.04.2024 12:50 zdroj časopis automobil
Foto: Petr Hanke
Klasické facelifty v podání BMW jsou obvykle spíše střízlivým oživením spojeným s výměnou některých motorů a lepší výbavou. U X5 to na první pohled vypadá podobně, na ten druhý ale máte pocit, že řídíte novou generaci.
Foto: Petr Hanke
Aktuální BMW X5 se vyrábí od roku 2018 (viz AR 10/’18) a zásluhou nadčasového designu s vyváženými proporcemi se může zdát, že snad ani nestárne. Loňská modernizace tak mohla být pro někoho dokonce překvapením. Zvenku automobil dostal výraznější masku, o 34 mm nižší světlomety a upravené spodní části nárazníků, na zádi se objevily nové skupinové svítilny s modernějším tvarem.
Okamžitě po nasednutí na vysoko umístěná sedadla si uvědomíte, že BMW dovnitř instalovalo zcela novou palubní desku, které dominuje průběžný displej známý i z dalších modelových řad mnichovské automobilky. V tomto případě propojuje dvojici displejů s vysokým rozlišením o úhlopříčkách 12,3 a 14,9 palce. S tím souvisí i další úpravy tělesa palubní desky, jež je nyní nižší, snaží se maskovat střední výdechy ventilace a celkově působí uhlazenějším dojmem.
Foto: Petr Hanke
BMW výměnou palubní desky do vozu instalovalo nejnovější variantu své palubní elektroniky určené pro typy od řady 3 výše. Systém měl označení 8.0 a vyznačoval se v určitých situacích méně přehlednou obsluhou, vyžadující pro rychlé ovládnutí systému jistý čas. Během testu se ale ve voze objevila hláška o možnosti stáhnout novou verzi systému označovanou jako 8.5, kterou již standardně má třeba BMW řady 5. Po potvrzení a asi 20 minutách byl vůz připraven a uvítal nás mnohem přehlednější a intuitivnější systém s hlavní obrazovkou, na níž se v levé části nad sebou přehledně zobrazovalo menu, jímž je možné snadno listovat pohybem prstu nebo ovladačem na středové konzole. Byla to hezká ukázka významu a možností dálkových aktualizací softwaru. Mimochodem, věděli jste, že BMW tímto způsobem již pět let aktualizuje dnes již téměř sedm milionů svých automobilů na silnicích celého světa?
Spolu s interiérem BMW kompletně obměnilo paletu motorů a převodovek. Na první pohled je jejich skladba podobná jako dříve, jde ale o motory nové generace, ve všech případech doplněné o elektromotor integrovaný v osmistupňové samočinné převodovce. S výjimkou plug-in hybridní verze xDrive50e jde o relativně malý 48V elektromotor s výkonem 9 kW (12 k) a točivým momentem 200 N.m. Varianta s možností vnějšího nabíjení ale na tomto místě používá větší elektromotor 145 kW (197 k)/280 N.m, který je ale se vstupním hřídelem do převodovky spojen prostřednictvím redukovaného převodu (1,61:1), tvořeného planetovým soukolím integrovaným v jeho středu. Tímto způsobem je elektromotor schopen v nízkých a středních rychlostech pomáhat s pohonem intenzivněji, než by odpovídalo jeho parametrům. Ve vysokých rychlostech nebo při silné akceleraci má hlavní slovo výkonný spalovací šestiválec.
Celá soustava má ve srovnání s předchozí, označovanou xDrive45e, o 70 kW (96 k) vyšší celkový výkon a o 100 N.m více točivého momentu. Jde o spojení nové generace šestiválce s přímým i nepřímým vstřikováním, elektricky řízeným proměnným časováním a změnou zdvihu sacích ventilů, ale také pracujícím v Millerově cyklu. Spalovací motor posílil o 20 kW (27 k) a elektromotor přidal dalších 62 kW (84 k). Plug-in hybridní systém je doplněn akumulátorem s využitelnou kapacitou 25,7 kWh (+25 %) umístěným pod zadními sedadly a podlahou. Palivová nádrž se přesunula nad zadní nápravu, tedy pod podlahu zavazadlového prostoru, jehož objem omezuje o 150 l. I když BMW zvýšilo nabíjecí výkon na 7,4 kW, vůz stále umí pracovat jen se střídavým proudem.
Celý systém je velmi dobře sladěný a v řidiči zanechává pocit z jízdy připomínající větší přeplňovaný osmiválec. Elektrická část zajišťuje bezprostřední reakce soustavy, pomáhá vyhlazovat řazení a současně udržuje motor v oblasti s největší účinností. Na elektřinu je vůz schopen ujet kolem 80 km, při jízdě v hybridním režimu bez spotřebovávání elektřiny se spotřeba pohybuje kolem 11 l/100 km.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
95 000 Kč
Audi Q6 e-Tron – Důraz na techniku
28. 03. 2025 18:03TEST: Harley-Davidson Street Glide Special MY2015
28. 03. 2025 17:03Subaru Boost Gear Paket – Ve jménu dobrodruhů
27. 03. 2025 20:03