Audi Q6 e-Tron – Důraz na techniku
28. 03. 2025 18:03Jan Tuček 22.03.2025 02:19 zdroj časopis automobil
Foto: Škoda Auto
Foto: Škoda Auto
V letech 1957 až 1959 se v Mladé Boleslavi zrodily čtyři čistokrevné sportovní automobily Škoda 1100 OHC určené k závodům na okruzích. První dva měly otevřenou karoserii z laminátu, po nich následovala dvě hliníková kupé.
Krátce poté, co se v mladoboleslavské automobilce AZNP podařilo na podzim 1955 rozjet sériovou výrobu vozu Škoda 440 řečeného Spartak, pustili se konstruktéři na jaře 1956 do realizace projektu sportovního speciálu. „Bylo rozhodnuto vytvořit sportovně závodní vozidlo, schopné účastnit se nejenom domácích závodů, ale i zahraničních rychlostních vytrvalostních okruhů,“ uváděl dobový dokument o vzniku a vývoji vozu Škoda 1100 OHC.
Mezi řádky se skrýval sen o účasti ve slavné čtyřiadvacetihodinovce ve francouzském Le Mans. Tomu odpovídala i koncepce nového automobilu inspirovaná západními vzory, snad i vozem Mercedes-Benz 300 SLR. Ovšem v mezích objemové třídy 1100 cm3 a počtu čtyř válců. Prozraďme rovnou, že zmíněný sen se nikdy uskutečnit nepodařilo.
Tvůrci závodní škodovky začínali s čistým listem papíru s jedinou výjimkou vynucenou omezenými finančními prostředky, ale také časovou tísní. Styčným bodem se sériovou produkcí byl čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 s vrtáním 68 mm a zdvihem 75 mm. To umožnilo využít kokilu pro odlití hliníkového bloku válců i zápustky pro zhotovení klikového mechanismu.
Foto: Škoda Auto
Zcela nová byla hlava z hliníkové slitiny s půlkulovými spalovacími prostory a rozvodem DOHC, tedy se dvěma vačkovými hřídeli poháněnými od klikového hřídele soustavou ozubených kol. Motor dostal i zdvojené zapalování se dvěma svíčkami pro každý válec. Přípravu palivové směsi obstarávaly dva dvojité karburátory Jikov, které později nahradily karburátory Weber.
Motor se stupněm komprese 9,25 dával výkon 90 k (66 kW) při 7500 min-1 a největší točivý moment 96 N.m při 6000 min-1. Nejvyšší dovolené otáčky motoru měly hodnotu 8500 min-1.
Čtyřválec byl uložen za přední nápravou, přibližně v jedné čtvrtině rozvoru. Pětistupňová převodovka se synchronizací všech stupňů pro jízdu vpřed byla kvůli rozložení hmotnosti umístěna letmo za zadní nápravou, za rozvodovkou a vícelamelovou spojkou s kapalinovým ovládáním.
V přídi vozu byl chladič vody a za ním chladič oleje motoru, mazání vyladěného čtyřválce zajišťovala dvě nezávislá olejová čerpadla, z nichž menší obsluhovalo rozvodový mechanismus. Vlastní okruh tlakového mazání s čerpadlem měla i převodovka.
Foto: Škoda Auto
Základ vozu tvořil prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek kruhového průřezu. Všechna čtyři kola byla zavěšena nezávisle, přední na lichoběžníkových polonápravách odpružených podélnými zkrutnými tyčemi, zadní na trojúhelníkových ramenech se šikmou osou kývání, opatřených šikmo uloženými zkrutnými tyčemi. Řízení se šnekem a maticí bylo pro usnadnění nastupování a vystupování řidiče opatřeno rychle odnímatelným volantem. Ten měl tři příčky a průměr věnce 420 mm.
Bubnové brzdy s dvouokruhovým ovládáním byly umístěny vpředu u kol, vzadu u výstupů hnacích hřídelů z rozvodovky. Patnáctipalcová drátová kola s duralovými ráfky a centrální maticí nesla pneumatiky Barum rozměru 5,00 – 15 nebo 5,50 – 15, speciálně vyvinuté pro tento rychlý vůz.
Pontonovou karoserii ze skelného laminátu Polytex zhotovil v hrubé podobě podnik Kovona Karviná laminováním na dřevěné maketě. Skládala se z pěti hlavních částí: podlahy, kompletního předku s krytem motorového prostoru, kompletní zadní partie s víkem zavazadlového prostoru a dvou postranic s dvířky. Laminátové díly byly připevněny k patkám na trubkovém rámu. Karoserie dávala vozu vnější tvar, ale neplnila žádnou nosnou úlohu, i sedadla byla připevněna k rámu, stejně jako palubní deska.
Vlevo vedle motoru byla v rámu uložena palivová nádrž o objemu 50 l, aby byla co nejblíže těžišti vozu a aby úbytek paliva během závodu výrazněji neovlivnil rozložení hmotnosti na nápravy. Náhradní kolo mělo své místo v zádi vozu, ve vodorovné poloze nad převodovkou. Kolem něj byl jen symbolický prostor pro zavazadla, který vyžadovaly tehdejší mezinárodní řády FIA pro sportovní vozy.
Při rozvoru náprav 2200 mm a rozchodu kol 1200 mm vpředu a 1250 mm vzadu byl spider dlouhý 3880 mm, široký 1430 mm a k hornímu okraji ochranného štítku před řidičem vysoký jen 964 mm. Světlá výška měla hodnotu 130 mm.
Vůz vykazoval vlastní hmotnost 583 kg a pohotovostní hmotnost 653 kg, z nichž 340 kg připadalo na přední a 313 kg na zadní nápravu v poměru 52:48 %. Podle použitého stálého převodu v rozvodovce, jichž měl k dispozici šest v rozmezí od 3,727 do 5,250, dokázal vyvinout největší rychlost až 200 km/h.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
95 000 Kč
Audi Q6 e-Tron – Důraz na techniku
28. 03. 2025 18:03TEST: Harley-Davidson Street Glide Special MY2015
28. 03. 2025 17:03Subaru Boost Gear Paket – Ve jménu dobrodruhů
27. 03. 2025 20:03