Univerzální šelma – Triumph Tiger 800

Stejně jako většina světových značek má i výrobce z Hinckley ve své nabídce cestovních endur stroj v objemové třídě do jednoho tisíce kubických centimetrů. U Triumphu jde o model Tiger 800, který se od letošního roku nabízí rovnou ve čtyřech variantách.
Triumph Tiger 800 je na trhu už od roku 2011 a od samého počátku je velice populární mezi uživateli motocyklů, kteří nehledají stroje s těmi nejvyššími technickými parametry, ale spokojí se se slušným výkonem a velmi dobrými uživatelskými vlastnostmi – to vše samozřejmě i za slušný peníz. Tuto filozofii si vzali konstruktéři z Triumphu za svou a implantovali do trubkového rámu, vycházejícího z většího modelu, řadový tříválec o menším objemu. A protože šlo, jak se ukázalo, o chytrý tah, od letošního roku je možné si pořídit „malého tygra“ve čtyřech verzích, tedy XR, XC, XRx a XCx. Verze XR je určena primárně pro silniční provoz, verze XC se nezalekne ani terénu. Na první pohled je od sebe odlišují především kola, kdy silniční eRko má kola litá a Céčko zase (pro mnoho lidí hezčí) kola drátěná. Rozdíl, který není na první pohled znát, je i v použití odlišných komponentů tlumení, a to Showa u první verze a renomované značky WP u druhé. Rozdílná je tak i výška sedla, která je u Erka níž nad silnicí o 30 mm (sedlo u obou modelů je stavitelné, u XR v rozsahu 810 – 830 mm, u XC pak mezi 840 až 860 mm). Oba stroje mají vypínatelné ABS a kontrolu trakce TTC ve standardní výbavě. Komu by to nestačilo, může při výběru nového stroje sáhnout po modelech, doplněných písmenem X. Co toto malé písmeno představuje? V podstatě rozšířenou elektronickou a „hardwarovou“ výbavu, tedy konkrétně možnost nastavování palivových map, jízdních režimů, tempomat, kryty rukojetí a u modelu XCx ještě pár doplňků, usnadňující průjezdy terénem. I díky silnému generátoru, dávajícímu 645W, lze model dovybavit širokou škálou elektronického příslušenství. My jsme měli možnost vyzkoušet předchůdce letošních novinek, který ještě nesl označení Tiger 800.
Pěkný komplet
V redakční garáži přistál Tiger v krásném modročerném kabátě. Ve světle podzimního slunce je pak vidět velmi dobré řemeslné zpracování celého motocyklu a každého detailu, jako jsou například koncovka výfuku, zajímavě propracovaný předek a jiné… takže si pojďme motocykl prohlédnout pořádně zblízka. Při pohledu zepředu nejvíce zaujme zajímavě tvarovaný sdružený světlomet potkávacích a dálkových světel, podle kterého hned neomylně poznáte, s jakou značkou máte tu čest. Nad ním je umístěný větrný štítek, pod světlometem zas zajímavě tvarovaný plastový díl, který evokuje zobák (u modelu XC je prodloužen v blatníček ve stylu enduro). U silniční verze je přední blatník umístěn přímo nad předním kolem, které v brýlích drží eloxovaná přední USD vidlice Showa o průměru přesahujícím čtyřicet milimetrů. Dobře na první pohled působí i šíře řidítek a na nich umístěná zpětná zrcátka.

Bočnímu pohledu dominuje černě lakovaný agregát, umístěný v trubkovém rámu vyrobeném z vysokopevnostních trubek, který snese jízdu nejen po silnicích, ale i v těžším terénu. U rámu není, jak je dnes zvykem u jiných výrobců, použit žádný jiný materiál ani u podsedlové části a držáků zadních stupaček – Triumph používá svařenec z trubek i zde. Aby byla dodržená hezká boční linie, jsou i na bocích použity plastové díly, začínají jako boční ochrana chladiče a pokračující kolem spodku palivové nádrže. Ta je svou kapacitou devatenácti litrů zárukou dostatečného dojezdu. Na nádrž navazuje sedlo jezdce, pod kterým je umístěný další plastový díl, tentokrát s označením obsahu agregátu. Zadní sedlo má solidní rozměry, takže je zárukou dostatečného komfortu i pro jízdu ve dvou – sedlo navíc doplňují oboustranná praktická madla pro spolujezdce. Na pravé straně stroje najdeme, jak už je v současnosti zvykem, poměrně velkou koncovku výfuku, i když v anglickém provedení je dobře tvarovaná a ani přes své rozměry nijak nenarušuje celkový dojem.

Stejně jako přední část je příjemně tvarovaný a designově ucelený i zadek, kterému dominuje zadní světlo (při otočeném klíčku svítí dvěma svislými pruhy), po obou stranách doplněné směrovými světly. Hned pod ním je držák RZ, který není nijaký masivní a nenarušuje celkový design. Malý Tiger nepoužívá na rozdíl od většího modelu letmo uložené zadní kolo, ale má klasickou oboustrannou kyvnou vidlici. Kola jsou litá, vepředu o klasické adventure velikosti devatenáct palců, vzadu je sedmnáctka.
Dostatek zábavy a komfortu
Po usednutí za dobře umístěná a rozměrově příjemná řídítka je hned znát, že je zde myšleno především na komfort, pozice je uvolněná a na sedle není co kritizovat. V zorném poli se nachází tradiční triumphácká palubní deska, což je kombinace analogového otáčkoměru a digitálního displeje, na kterém se kromě rychloměru a ukazatele zařazené rychlosti zobrazují další, pro jízdu potřebné hodnoty. Všechny důležité kontrolky jsou pak umístěny v analogovém otáčkoměru.
Více najdete v časopise Motorbike