Volkswagen Passat Variant – Devátý závan pasátu
13. 03. 2025 20:03Jiří Duchoň 07.05.2024 06:57 zdroj časopis automobil
Foto: Volkswagen
Nový Passat nejenže přirozeně nahrazuje svého předchůdce, ale vzhledem k tomu, že konkurence jaksi vyklidila pole, má v úmyslu stát se hegemonem ve své kategorii, a k tomu šlápnout do zelí „prémiovkám“…
Passat se stal výstavním typem značky Volkswagen, jenž se spolu se Sierrou a později Mondeem od Fordu záhy stal etalonem evropské střední třídy. V roce 2023 Passat oslavil své 50. výročí (viz AR 8/’23) a na sklonku téhož roku naběhla výroba jeho deváté generace v bratislavské továrně Volkswagen Slovakia. Probíhá na stejné lince se čtvrtou novodobou generací Škody Superb (viz AR 1/’24), s níž je nyní Passat zhruba z 90 % shodný. Vývoj obou typů probíhal souběžně v mladoboleslavské Česaně. Jak nám bylo řečeno, velmi zjednodušeně: součásti vyvinuté Volkswagenem poznáte podle toho, že z nich kouká kabel (s výjimkou hlavních světlometů obou typů, neboť i ty se připravovaly ve Škoda Auto). Je třeba připustit, že Passat (i Superb; viz str. 10) je výsledkem řady kompromisů. Vozy jsou bezmála stejné a výroba obou byla vytržena z jejich tradičních domovin, ale bez toho by žádný nový Passat (ani Superb) zkrátka nebyl. My nicméně nyní srovnávat nebudeme se Škodou, ale se SUV VW Tiguan třetí generace (viz AR 3/’24), s nímž Passat, nyní již dostupný výhradně s karoserií kombi, sdílí platformu VW MQB Evo a vozy obou typů jsme zkoušeli během společných jízd koncem února na Azurovém pobřeží.
Foto: Volkswagen
Passat deváté generace na první pohled působí zcela nekonfliktním, možná poněkud nevyhraněným, ale především dostatečně konzervativním dojmem. Moderní vzhled podtrhují důsledně zaoblené plochy s výrazným předním nárazníkem. Také pro interiér platí většina našich postřehů z jízd s Tiguanem z minulého vydání Automobilu. Pracoviště řidiče je zcela jiné než dosud, především díky zrušení manuálních převodovek a přesunu voliče na sloupek volantu po vzoru elektromobilů VW. Středová konzola je tak nyní vzdušná a plná různých odkládacích přihrádek (včetně indukční nabíječky pro dva telefony). Vysoká palubní deska řidiče příjemně obklopuje a vyniká kvalitními obkladovými a čalounickými materiály. Digitální přístrojový štít a velký dotykový displej informačního a zábavního systému MIB4 má sériově úhlopříčku 12,9 palce a za příplatek dokonce až 15 palců. Ovládání této zcela nové multimediální soustavy je zážitkem nesrovnatelným s nezdařilým dosavadním konceptem, dobíhajícím ještě v některých starších typech VW Group: pracuje rychle, a to ihned po nastartování, a struktura menu je přehledná a intuitivní. Navíc do lišt nahoře i dole lze snadno umístit zkratkové klávesy pro okamžitý vstup do konkrétní nabídky. Naše první jízdy v okolí francouzského Nice nabídly i přímé srovnání Passatu s Tiguanem a opět jsme kroutili hlavami nad poklesem odbytu klasických cestovních vozů střední třídy ve prospěch SUV. Passat Variant je proti Tiguanu o 163 mm nižší, ale prostor pro posádku prodlužuje rozvor větší o 165 mm (pro kolena na zadních sedadlech přibylo proti předchůdci 50 mm) a karoserie delší o 378 mm, takže i zavazadlový prostor je objemnější: v základním uspořádání o 38 litrů a po sklopení zadních opěradel dokonce o 260. Passat je podle provedení o 30 až 60 kg lehčí, což dohromady s menší čelní plochou (součinitel odporu vzduchu mezigeneračně klesl z 0,31 na 0,25) přináší spotřebu paliva nižší přibližně o 0,5 l/100 km.
Nabídka motorů až na detaily kopíruje paletu uvedenou v Tiguanu. Jde tedy o přeplňované čtyřválce 2.0 TSI a 2.0 TDI, zatímco 1.5 TSI je k mání buď v mild hybridním, nebo plug-in hybridním uspořádání. Za zmínku stojí, že ačkoli Tiguan nabízí výhradně „silnější“ dvouspojkové převodovky DQ381 se spojkami v olejové lázni, nejdostupnější Passat 1.5 eTSI si vystačí se „slabší“ DQ200 se spojkami suchými.
Foto: Volkswagen
V níže připojené tabulce najdete opět všechny technické údaje, jež se nám podařilo zajistit do chvíle uzávěrky tohoto vydání Automobilu. Tato tabulka je místy stále ještě „děravá jako ústa staré ženy“ a hodnoty budou doplňovány průběžně po skončení homologace. Na českém trhu lze zatím objednávat pouze motory 1.5 eTSI a 2.0 TDI s výkonem shodných 110 kW (150 k), a to ve výbavách Passat (1.5 eTSI) od 990 900 Kč, Business (1.5 eTSI/2.0 TDI) od 1 119 900/1 175 900 Kč, Elegance (1.5 eTSI/2.0 TDI) od 1 167 900/1 222 900 Kč a RLine (2.0 TDI) od 1 243 900 Kč. Další agregáty se mají v nabídce objevovat v průběhu letošního jara a léta.
První jízdy potěšily, ale vlastně nepřekvapily. Volkswagen Passat je opět robustním a do detailu precizně připraveným vozem, hýčkajícím posádku až okázale prostorným a vzdušným interiérem a kvalitními materiály. Nové cestovní kombi Volkswagen Passat je jízdně příjemnější, hospodárnější a rychlejší než technicky spřízněné SUV Tiguan, byť v oblasti komfortu a moderní elektroniky jsou oba typy srovnatelné. Passat však působí mírně zavalitějším a těžkopádnějším dojmem než dosud, zejména do střídání rychle projížděných zatáček se nevrhá s větší chutí, což ale od vozu těchto proporcí asi nikdo nečeká. Pochválit je třeba brilantní tlumení nerovností i ruchů pronikajících do interiéru. Je to pohodlné a prostorné kombi na dlouhé jízdy, i díky palivové nádrži s objemem 66 litrů. To je mimochodem o 11 l více než v Tiguanu (pro plug-in hybridy je objem shodných 45 litrů).
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
Volkswagen Passat Variant – Devátý závan pasátu
13. 03. 2025 20:03Jednoruční činka na „R“ – Gas Gas TX Randonne 200 MY 2015
13. 03. 2025 20:03Čínské vozy v Itálii – Itálie s orientální příchutí
12. 03. 2025 19:03