Lexus NX 350h Overtrail – Zlehka do terénu
11. 03. 2025 21:03Petr Hanke 06.03.2025 06:12 zdroj časopis automobil
Foto: McLaren Automotive
Číslo jedna potřetí. McLaren představil třetí vůz s číslem jedna na konci jména. Po modelech F1 a P1 přichází W1. Ultimativní hybridní supersportovní vůz zaměřený na ryzí potěšení z jízdy. S výkonem 937 kW (1275 k), suchou hmotností 1399 kg a pohonem pouze zadních kol slibuje mnohé…
Nejnovější McLaren W1 není pouze pokračovatelem tradice „jedniček“ svého výrobního programu, z nichž typ F1 byl prvním silničním modelem značky, je také velkou oslavou. Písmeno W v jeho označení má evokovat snahu značky v bojích o týmový titul mistra světa formule 1 – World Champion. McLaren W1 měl premiéru v loňském roce, kdy oslavil půl století od prvního ze svých týmových titulů a současně prvního jezdeckého titulu, jejž si ve stejném roce připsal Emerson Fittipaldi. Tehdy ještě nevěděli, že právě minulý rok přinese do týmové síně slávy mistrovský titul s pořadovým číslem devět.
Foto: McLaren Automotive
Model W1 patří, stejně jako jeho předchůdci a také typy Elva, Speedtail, Senna a Solus GT, do rodiny modelů Ultimate, které jsou tím nejlepším, co dokáže McLaren nabídnout z pohledu techniky, inovací i extrémnosti zaměření. V případě typu W1 jde o další evoluci přístupu typů F1 a P1 v podobě zaměření na mimořádnou dynamiku a ryzí propojení řidiče s jeho vozem, stejně jako o výjimečný design. Výsledkem je nejrychlejší silniční McLaren na zkušební trati v Nardó, ale také nejdynamičtější z pohledu akcelerace v přímém směru.
Technika typu W1 kombinuje klasický přístup světa supersportovních vozů s možnostmi nabízenými elektrifikací. Základem vozu je zbrusu nově vyvinutý monokok nazývaný Aerocell, který je vyrobený z uhlíkových kompozitů a má v zadní části před nápravou v pomocném rámu podélně umístěný motor, na nějž navazuje převodovka. Samotný monokok je nejlehčí ze všech dosud vyrobených pro silniční vozy značky a vyznačuje se technikou výroby z prepregové tkaniny používané v motorsportu nebo například u okruhového typu Solus GT.
Především z důvodu zaměření na nízkou hmotnost inženýři McLarenu zvolili řešení, v němž jsou sedadla vytvořena vlastně jen polstrováním monokoku, a jsou tudíž pevná. Pohyblivé jsou v tomto případě pedály a volant s hlavními přístroji. Tímto řešením se kromě hmotnosti samotných sedadel uspořilo také přibližně 70 mm rozvoru náprav, což přineslo větší kompaktnost vyžadující méně materiálu. McLaren vůbec poprvé ve své historii použil vzhůru výklopné dveře, jež umožnily vyřešit vedení vzduchu v oblasti za předními koly, které přivádí více média ke chladičům umístěným v zádi. Toto řešení dveří upevněných přímo na Aerocell je důležitým vizuálním prvkem vozu strhávajícím na sebe pozornost.
Foto: McLaren Automotive
Samotný monokok byl navržen také s ohledem na aerodynamiku, jež hrála při vývoji tohoto vozu velmi významnou roli. Například prostor pro nohy, tedy přední část nosné struktury z uhlíkových kompozitů, má o 65 mm výše umístěnou podlahu, což vytvořilo prostor pro zefektivnění proudění vzduchu pod vozem a současně nebyl potřeba přední pomocný rám, což dále snížilo hmotnost. Řešení bez obvyklého pomocného rámu si vyžádalo například vyšší umístění řízení s elektrohydraulickým posilovačem, jehož řídicí tyče procházejí přímo otvory v podélných nosnících. Hřebenová tyč řízení spolu se spojovacími tyčemi tak jsou umístěné blíže k ose kol, takže se příliš nemění geometrie řízení při změně světlé výšky, k níž dochází při přepnutí mezi režimy Road a Race.
Podobně, jako je tomu u závodních vozů, také v tomto případě je odpružení zásluhou vzpěr push-rod umístěno uvnitř přední části monokoku. Je tvořeno progresivními pružinami a aktivními tlumiči, nechybí ani tlumičová vzpěra nahrazující zkrutný stabilizátor a v neposlední řadě ještě hydraulické prvky zajišťující změnu světlé výšky. Samotné zavěšení kol je tvořeno dvojitými příčnými rameny s titanovými těhlicemi vyrobenými 3D tiskem. Taktéž vzadu jsou použita dvojitá příčná ramena, v tomto případě doplněná zkrutným stabilizátorem a systémem změny světlé výšky doplňujícím souose umístěné pružiny a aktivní tlumiče. V tomto případě je celek upevněn k hliníkovému pomocnému rámu, v němž je uložen také motor.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
Lexus NX 350h Overtrail – Zlehka do terénu
11. 03. 2025 21:03Nové dvouválce Royal Enfield konečně v České republice!
11. 03. 2025 21:03McLaren W1 – Číslo jedna potřetí
10. 03. 2025 18:03