Brussels Motor Show 2025: Hyundai – Odvážně!
01. 04. 2025 20:04Jindřich Lasík 26.02.2025 06:11 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Fiala
Cesta časem. Na hranici s Rakouskem leží malé městečko Nová Bystřice, které proslavila Jindřichohradecká úzkorozchodná železnice. Od roku 2014 sem ale směřují i příznivci automobilové historie. Ve staré textilce objevíte totiž nevídanou sbírku vozidel, dnes už výhradně amerických značek.
Automobilové muzeum, jedno z nejkrásnějších u nás, otevřel Pavel Janouš. Kromě toho, že se specializuje výhradně na „ameriky“, umí se pochlubit například největší expozicí automobilů Lincoln v Evropě. Můžete vidět souvislou řadu modelů, počínající typem L z roku 1928, zastoupena jsou léta padesátá, šedesátá až po jeden z posledních křižníků z počátku let osmdesátých. Dnes jich tady je čtrnáct ze sedmdesáti vystavených vozů. Vrcholem je pak Lincoln K z roku 1937. Pod kapotou se ukrývá vidlicový dvanáctiválec objemu 6,8 litru s výkonem 110 kW (150 k). Vůz si objednala na míru aristokratka Elizabeth Hime Cates. Na šasi nejsilnějšího a největšího typu K byla postavena speciální karoserie prestižní firmy Brunn z Buffala. Její požadavek zněl, aby uvnitř nemusela sundat klobouk, vůz měl uzamykatelný motorový prostor, odkrývací střechu a nechyběly ozdoby na masce. Paní Cates, která se dožila úctyhodného věku 98 let, najela s vozem patnáct kilometrů. Poté se Lincoln dostal do jiné zámožné rodiny. Ta s ním na pozvání vyrazila na Concours d‘Elegance na Pebble Beach, kde získal jedno z nejcennějších uznání. Porotu uchvátila původnost, neboť jde o naprosto unikátní automobil bez jediného dalšího zásahu.
Donedávna mu patřilo čestné místo na „točně“, kde jej nyní vystřídal starší Overland 51 z roku 1911. Do Čech dorazil až z Kanady. Jistý Jean Clode Terane jej vlastnil 42 let a pak dalších 42 let pečlivě renovoval. Poté se rozhodl prodat jej. Říká se, že štěstí přeje připraveným, a tak jej Pavel Janouš hned zkontaktoval přes své známé. Majitel si českého zájemce „proklepl“ a souhlasil. Jde o unikátní kousek v perfektním stavu se všemi doplňky a dobovými proprietami.
Foto: Jiří Fiala
Muzeum je rozdělené na deset „Halls“, přičemž každá má svůj název. Například Hall Old Beginning, Hall 20“ a 30“, Hall Manhattan. Nejnovější je American Boulevard aneb Jan Kodak Boulevard. „Tohle je nejkrásnější a nejnovější část muzea. Co pro vás můžeme udělat více než vás teleportovat rovnou na ulici padesátých nebo šedesátých let newyorského předměstí? Najednou jste tam. Jste součástí historie a stačí přivřít oči. Vlastně ani nemusíte. Dobový bar, barber shop nebo policejní stanice. Prostě jste na ulici, stačí se rozhlédnout. A proč Jan Kodak? Přemýšlíte, o koho jde? Nemusíte. Většina návštěvníků Honzu neznala. Nebyl to žádný státník ani zakladatel amerických automobilek. Byl to náš kamarád, jeden z nás, kteří pro vás tvoříme toto muzeum. Jak asi tušíte, Honza již na nás dává pozor shora, jednou se zase potkáme. Vozy v tomto sále mu dělaly radost a nyní je mohou zhlédnout i návštěvníci,“ vysvětluje Pavel Janouš.
Na bulváru stojí zaparkovaný například Chevrolet Caprice, Lincoln Town Car, Chevrolet Camaro, Buick Riviera, Imperial Crown, Lincolny Mark IV, V a III nebo Continental, jeden z nejdražších amerických automobilů, který můžete v evropských muzeích spatřit. Vyráběl se pouhé dva roky a výhradně ručně. Nikdy, a to záměrně, nedošlo na sériovou výrobu. Stál deset tisíc dolarů, tedy stejně jako Rolls-Royce. Kupé z roku 1956 pohání šestilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 221 kW (300 k).
Asi nikde jinde neuvidíte nejen tolik „křižníků“ na jednom místě, ale ani předválečných strojů. „Prohlašujeme, že jsme největším muzeem amerických meziválečných vozů, včetně modelů vyrobených v době do první světové války. Návštěvník uvidí největší ucelenou sbírku amerik dvacátých a třicátých let na jednom místě. Automobily, kterým je téměř sto let, jsou ve skvělé kondici a všechny jsou dovezeny ze všech koutů Spojených států. Značky dávno zaniklé. Automobily, jež jsou jedinými kusy v naší republice. A to vše v sále, jemuž jsme dali nerušivou, podmanivou náladu těch starých dobrých třicátých let minulého století. Zaposlouchejte se do swingové hudby a představte si, jak tyto staré dobré kočáry brázdily ulice od New Yorku až po San Francisco. Toto jsou počátky automobilismu. Zde to všechno začalo,“ říká Pavel Janouš.
Foto: Jiří Fiala
V hale s předválečnými automobily, vyzdobené velkoplošnými fotografiemi, si připadáte, jako byste procházeli americkým bulvárem dvacátých a třicátých let. Stojí zde automobily značek Studebaker, Dodge, Chevrolet, Cadillac, Hupmobile, Graham, Willys, Nash, Frankline. Tedy značek, které psaly dějiny amerického automobilového průmyslu. V jiné hale se zase projdete Manhattanem s krásnými kulisami a amerikami padesátých a šedesátých let. Právě díky dekoracím má muzeum své neopakovatelné kouzlo. A také tím je výjimečné.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
Brussels Motor Show 2025: Hyundai – Odvážně!
01. 04. 2025 20:04TEST: Zostuzeni předjetím – Aprilia RSV4 RR
01. 04. 2025 20:04CMT Stuttgart 2025 – Pryč ze silnic
31. 03. 2025 19:03