Lexus RX 500h – Lexus s křídly
04. 04. 2025 19:04Jiří Duchoň 13.02.2025 19:45 zdroj časopis automobil
Foto: Lamborghini
Urus se před šesti lety stal prvním „supersportovním SUV“ na světě. Od té doby mu konkurence narostla, ovšem nyní Lamborghini vynáší nový trumf. Urus SE je jedním z prvních plug-in hybridů své kategorie. Jede až 312 km/h, a nabíjet jej můžete, ale také nemusíte.
Není třeba hovořit hned o devalvaci velkých jmen. Porsche Cayenne finančně jistí vývoj a výrobu klasického typu 911 a vozy SUV již nabízí i Aston Martin nebo Ferrari. Lamborghini Urus se v podobě koncepční studie objevilo na pekingském autosalonu v roce 2012 (viz AR 6/’12). Tehdy tomuto projektu, ideově údajně navazujícímu na off-roady Lamborghini LM 002/004 z přelomu 80. a 90. let minulého století, zřejmě věřil málokdo. Tedy až na ředitele Stephana Winkelmanna. Ten na své místo nastoupil v roce 2005, roku 2016 si odskočil do vedení Quattro GmbH a dva roky nato do Bugatti, aby se do vedení Lamborghini v roce 2021 vrátil. Sériové provedení typu Urus bylo představeno na sklonku roku 2017 a my jsme si je poprvé vyzkoušeli o rok později na COTY jízdách v dánském Tannisu (viz AR 2/’19).
Foto: Lamborghini
Zahájení výroby typu Urus okamžitě znamenalo několikanásobné navýšení produkce značky Lamborghini, což si vynutilo i rozšíření továrny v Sant’Agata Bolognese o nové linky. Výrobce typ Urus průběžně modernizuje, nejvýznamnějším faceliftem vůz prošel předloni (viz AR 11/’22). Počátkem letošního října jsme dostali výjimečnou příležitost vyzkoušet nový model Urus SE, a to v rozlehlém areálu testovacího střediska Nardò v italské Apulii a jeho okolí.
Lamborghini Urus SE vychází z platformy MLB Evo koncernu VW Group pro vozy s podélně uloženými motory. Jde o plug-in hybrid odvozený z Urusu S a stává se historicky nejvýkonnějším a nejrychlejším modelem této typové řady. Na první pohled si všimneme nové přídě, v níž kapota sestupuje po vzoru supersportu Revuelto v jednom díle až k masce chladiče. Přední nárazník působí jednodušším dojmem a v horní části nese jednu příčku v celé šíři vozidla. Nové světlomety mají specifický „světelný podpis“ (prý inspirovaný tvarem ocasu býka ve firemním znaku…), ale především nejnovější podobu matricových LED jednotek. Výklopné víko zádi je zcela nové, pevná odtrhová hrana v kombinaci s účinnějším difuzorem údajně zvyšuje přítlak zadní nápravy ve vyšších rychlostech až o 35 % ve srovnání s výchozím modelem Urus S. Celek představuje kontinuitu inspirovanou Gallardem, jež harmonizuje linie spojením skupin zadních svítilen tvaru ležatých „Y“.
Aerodynamickou účinnost zlepšuje též upravené vedení vzduchu pod podvozkem a přepracované vzduchové kanály, směřující zároveň více vzduchu k chlazení mechanických komponent a součástí motoru. Znamená to 15% nárůst proti původnímu Urusu S. Nový design přední části v kombinaci s optimalizací spodku také zlepšil řízení proudění vzduchu vyhrazeného pro brzdový systém, přičemž chlazení vzduchem se zlepšilo o 30 % proti předchozímu systému.
Foto: Lamborghini
Základem Urusu SE zůstává „pravoúhlý“ zážehový vidlicový osmiválec EA825, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, ovšem doplněný elektromotorem v těle převodovky a trakčním akumulátorem pod podlahou zavazadlového prostoru. Po stránce podvozku a poháněcího řetězce má novinka z Boloně nejblíže k aktuálnímu provedení modelu Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid (viz AR 6/’24), s nímž Urus SE sdílí vrchol točivého momentu, ovšem překonává jej o 60 k vyšším kombinovaným výkonem.
Kompresní poměr spalovacího motoru byl snížen z 10,0 na 9,7:1 a výkon klesl o 22 kW (30 k) a točivý moment o 50 N.m. To však více než bohatě kompenzuje robustní elektromotor vestavěný v osmistupňové samočinné převodovce ZF. Ten vykazuje nejvyšší výkon 141 kW (192 k) a točivý moment 483 N.m a Urus SE díky němu nabízí kombinovaný výkon 588 kW (799 k) a točivý moment 950 N.m. Akumulátor má celkovou kapacitu 25,9 kWh a vozu umožní ujet asi 60 km čistě na elektřinu.
S ohledem na podstatně vyšší výkon se změnilo uspořádání pohonu všech kol. Místo středového diferenciálu typu Torsen přináší Urus SE elektronicky řízenou vícelamelovou spojku pro přesnější dělení točivého momentu mezi nápravy a zesílený zadní diferenciál, schopný díky páru spojek upravovat přísun dostupného momentu mezi kola zadní nápravy. Standardem pochopitelně zůstávají masivní brzdy s karbon-keramickými kotouči. Ty vpředu zůstaly beze změn (do kol už by se beztak větší nevešly…), zato ty zadní mají o 40 mm větší průměr, aby pomáhaly zvládat větší výkon i hmotnost nového Lamborghini Urus SE.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
65 000 Kč
42 000 Kč
55 000 Kč
Lexus RX 500h – Lexus s křídly
04. 04. 2025 19:04Triumph Bonneville Spirit MY 2015
04. 04. 2025 19:04Walter Regent (1. díl) – Aristokrat z Jinonic
03. 04. 2025 20:04