Testování nových motokrosových strojů Yamaha modelového roku 2015 pro nás připravil dlouholetý motokrosový jezdec reprezentující tuto značku, Jiří Čepelák. Jirka vybral pro novinářské testování motokrosovou trať ve Chlístově, která byla perfektně připravená a my jsme si tak mohli nové Yamahy užít, co nám síly stačily.
Připraveny pro nás byly jak oba dvoutaktní modely (YZ125 a YZ250), tak i oba čtyřtakty (YZF250 a YZF 450). V dnešním testu se budeme věnovat právě čtyřtaktním modelům.
Yamaha YZF 450 2015
Chceme-li hodnotit modelový rok 2015, musíme se nutně podívat na inovace, které nám tři ladičky připravily v roce stále ještě probíhajícím. Po revolučním roce 2010, kdy Yamaha přišla s ojedinělým konceptem „otočené“ hlavy válce (výfuk směřuje dozadu a sání i se vzduchovým filtrem je pod nádrží) byl rok 2014 právě tím, který čtyřtaktním motokrosovým modelům této značky přinesl opět několik zásadních změn. Pojďme se podívat na krátký výčet: zcela přepracovaný motor, nová hlava válců, nové vačkové hřídele, nové sací i výfukové ventily, nový výfukový systém, obtočený kolem hlavy válce, jiné převodové poměry, silnější spojkový mechanismus, nové vodní čerpadlo, nový senzor zařazeného převodového stupně atd. Výsledkem těchto změn byl vyšší maximální výkon, podstatně živější reakce motoru na otočení plynové rukojeti a celkově větší použitelnost při jízdě v terénu. K poměrně zásadním změnám došlo i na rámu a odpružení a výsledkem tak byla motorka, která je v porovnání se svými předchůdkyněmi lehčeji ovladatelná a lépe použitelná. Díky centralizaci hmotnosti nemusí jezdec při jízdě vynaložit tolik síly a jízda je tak méně unavující. To všechno i přesto, že hmotnost motocyklu zůstala na úrovni modelového roku 2013.
No a jaké změny si konstruktéři přichystali pro modelový rok 2015? Změny v podstatě kosmetické. Došlo k úpravě vstřikování a zapalování pro plynulejší dávkování výkonu, na ovládání plynu by měla stačit o 20 procent menší síla, nové jsou „ bajonetové rychloupínáky“ pro jednodušší přístup ke vzduchovému filtru, spodní držáky motoru jsou nyní z oceli, namísto hliníkových, nové je nastavení odpružení, černé ráfky a design polepů. Já osobně hodnotím velmi pozitivně, že v době „AIR“, tedy předních vzduchových tlumičů, které používá kompletní japonská konkurence, Yamaha zůstala u klasických ocelových pružin.
Tvrzením, že změny jsou kosmetické, ale v žádném případě nechci říct, že v praxi jsou zanedbatelné. Naopak. Ostatně o tom jsme se v terénu mohli přesvědčit. Jako porovnání mi slouží předchozí generace YZF 450 (modely 2010 až 2013), se kterými mám bohaté zkušenosti
Více najdete v časopise Motorbike