Už od dob legendární Tamburiniho modelové řady 916 je v produkci italského výrobce i menší sportovní sestra – v tomto případě šlo o 748. A tak, když spatřila světlo světa 1199 Panigale, bylo jen otázkou času, kdy se objeví sourozenec s nižším objemem motoru. Nečekali jsme dlouho, na výstavních pódiích jsme malou Panigale mohli obdivovat na podzim roku 2013 a minulý rok tahle novinka zakotvila i v naší redakční garáži.
To, že malá Panigale převezme vzhled většího modelu 1199 (který je mimochodem ověnčen několika cenami za design), bylo více než zřejmé. I tak se ale po zveřejnění prvních neoficiálních snímků spustily velmi bouřlivé dohady, zda bude stroj takhle vypadat i ve finální verzi. Vesměs všechny tvary dokonalého, dalo by se říct až uměleckého designu, zůstaly zachovány, až na partii zadního kola, kdy vývojáři nepoužili Ducatisty tolik milované letmo uložené zadní kolo, ale sáhli po klasické oboustranné kyvné vidlici (tento způsob můžeme spatřit i u modelové řady Monster 1200 a 821). Ale absence „letmáče“ je snad to jediné, co by se dalo Panigale 899 vytknout. Tuhle štíhlou sexy italskou krásku zdobí při pohledu zepředu zajímavě tvarovaný světlomet, pod kterým se ukrývají průduchy pro přívod vzduchu k vzduchovému filtru. Jde o velice kompaktní celek, díky kterému – ve spojení s přední kapotáží – působí motorka větším dojmem, než ve skutečnosti je. Hezkým detailem jsou zpětná zrcátka, ve kterých jsou integrovaná směrová světla. Většina motocyklů je na první pohled z obou stran stejná, ale u osmdevětdevítky, potažmo u větší sestry (dnes již modelu 1299) tomu tak výrazně není. Pravá strana má hezky tvarovanou kapotáž, která ve spodní části obepíná výfukové potrubí předního válce. Dominantním prvkem je zde šedivě nastříkané víko spojky, pracující v olejové lázni. Přímo pod podsedlovkou a sedačkou jezdce pak vykukuje hlava zadního válce motoru. Naopak levá strana kapotáže má ve spodní části umístěné průduchy a jinak tvarovaná je zadní část, jelikož se zde nachází další výrazný prvek – tím je žlutočerně zbarvený centrální tlumicí komponent firmy Sachs s možností plného nastavení. Spodní část stroje uzavírá tlumič výfuku, který plynule navazuje na kapotáže, vývody na odvod spalin jsou po obou stranách těsně před zadním kolem. Jelikož zde motor funguje jako nosná část motocyklu, je na něm umístěna i zadní kyvná vidlice, která svým zpracováním dokresluje dokonalé tvary tohoto pěkného superbiku. Designovou lahůdkou je i provedení podsedlovky a hlavně zadní kapotáž, nesoucí sedlo spolujezdce. Po stranách sedla jezdce jsou dva malé průduchy, které při pohledu zezadu ústí kolem nádherně tvarovaného zadního světla, které je podle mě nejhezčím detailem celého motocyklu. Zřejmě podle hesla „když už musíš mít RZ, použij hodně černého plastu“ je zde držák, na kterém jsou umístěná zadní směrová světla. Držák ale nijak významně nenarušuje výborně tvarově zpracovanou motorku. Je nutno říci, že design byl vždy u motocyklů z produkce z Borgo Panigale tím hlavním a za mě je tato modelová řada nejhezčí mezi superbiky současné světové produkce.
Více najdete v časopise Motorbike