Hyundai Inster – Elektromobil nejen do města
03. 02. 2025 17:02Jiří Švamberk 18.06.2024 06:13 zdroj časopis automobil
Foto: Ondřej Lilling
Volvo před nedávnem ukončilo výrobu vznětových motorů, jejichž logickou alternativou jsou nyní plug-in hybridní varianty. Platí to také pro základní plug-in hybridní verzi T6 AWD v typu XC60?
Vznětové motory mají bezesporu několik neoddiskutovatelných předností. Vysoký točivý moment v nízkých otáčkách a nízkou spotřebu danou přibližně o 10 % vyšší výhřevností nafty ve srovnání s benzínem. Nejmodernější hybridní a plug-in hybridní pohony se ale vznětovým motorům dokáží z pohledu účinnosti zásluhou elektrické části více než vyrovnat. Z hlediska kultivovanosti je dokonce výrazně překonávají. Důkazem budiž nejnovější generace průběžně zdokonalovaného plug-in hybridního pohonu Volvo, který jsme testovali v modelu XC60 T6 AWD.
Foto: Ondřej Lilling
Zatímco designové změny bývají u Volva tradičně velmi decentní, technika s faceliftem vždy dozná značných změn. A to je i případ typu Volvo XC60. Čtvrtá generace plug-in hybridního pohonu, představená v roce 2021, se vyznačuje třívrstvým akumulátorem s kapacitou 18,8 kWh (využitelných 14,7 kWh) a výkonnějším zadním elektromotorem (107 kW/145 k, dříve 65 kW/88 k). Právě posílení zadního elektromotoru mnohem významněji zlepšuje činnost jím zajišťovaného pohonu všech kol bez mechanické vazby. V čistě elektrickém režimu tedy má plug-in hybridní Volvo XC60 T6 AWD poháněná pouze zadní kola.
Vznětové motory obecně excelují svou uživatelskou nenáročností. Bez ohledu na řidičův jízdní styl se spotřeba u středně velkých luxusních SUV nepřehoupne přes osm až devět litrů nafty na 100 km. A tady jsme u merita věci. Plug-in hybridní XC60 totiž při správném používání dokáže jezdit s výrazně nižší spotřebou. Ano, vyžaduje specifický přístup, ale to se tak nějak očekává.
Volvo uvádí, že s plně nabitým akumulátorem lze ujet až 80 kilometrů. Nám se povedlo na jednu plně nabitou baterii ujet 68 km, což je více než trojnásobek toho, co průměrný Čech ujede každý den. Volvo navíc nabízí velmi spolehlivý ukazatel dojezdu čistě na elektrickou energii. Spotřeba benzínu má v tu chvíli hodnotu nula. Když celý pohon využíváte ve standardním nastavení, kdy během cesty si vůz postupně pomáhá elektřinou z akumulátoru, lze na cestách o délkách do 150 km počítat s průměrnou spotřebou lehce nad 2 l/100 km.
Pakliže je akumulátor vybitý (nikdy se nevybije zcela), funguje XC60 T6 AWD jako full-hybrid. To znamená, že pokud budete k jízdě přistupovat s rozvahou a proaktivně, bude se spotřeba i nadále pohybovat v mezích, kam se majitelé vznětových motorů v dané kategorii nedostanou. To platí samozřejmě především v městském prostředí, kde dochází k častým změnám rychlosti jízdy, během nichž dokáže hybridní soustava nastřádat energii pro další pohon. Během testu jsme po městě ujeli 268 kilometrů s průměrem 6,1 l/100 km. Dálniční tempo se v našem případě rovnalo 7,6 l/100 km.
Pakliže budete pravidelně udržovat akumulátor nabitý, není problém s tímto SUV o výkonu 257 kW (350 k) jezdit téměř výhradně v elektrickém režimu se spotřebou paliva hluboko pod 3 litry na 100 km. A to i v kombinovaném provozu, protože čistě na elektřinu lze jezdit i rychlostí přes 120 km/h.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
300 000 Kč
265 000 Kč
80 000 Kč
Hyundai Inster – Elektromobil nejen do města
03. 02. 2025 17:02Volvo XC60 T6 AWD – Tichá síla
02. 02. 2025 18:02