Lucien Rosengart – Kdo zachrání zachránce?
10. 04. 2025 20:04Petr Hanke 19.06.2024 06:43 zdroj časopis automobil
Foto: Mercedes-Benz
Letošní rok přinesl omlazení designu, interiéru, motorů, podvozků, asistenčních systémů i komfortní výbavy třídy G. Současně měla premiéru také plně elektrická verze se čtveřicí motorů, čtveřicí redukovaných převodů, schopností otočit se na místě a akumulátorem skrytým v rámu.
Dva zásadní roky pro terénní Mercedes-Benz třídy G jsou 1979 a 2018, kdy byla představena jeho první a druhá generace. Zatímco té první se prodalo něco málo přes 300 tisíc kusů, druhá již překročila hranici 200 tisíc vozů vyrobených v továrně společnosti Magna Steyr ve Štýrském Hradci. Druhá generace (viz AR 6/’18) sice na průběžně modernizovanou první navazovala koncepcí techniky, charakterem a designem, nicméně znamenala značný posun zejména v úrovni poskytovaného komfortu a jízdního projevu na silnici. Šířka zvětšená o 121 mm, víceprvková přední náprava a trvalý pohon všech kol s pevným rozdělováním hnací síly v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy dodaly do jízdního projevu více kultivovanosti, ale také obratnosti. Přitom ale chování v terénu stále stanovovalo standardy.
Foto: Mercedes-Benz
Po šesti letech výroby ale přišel čas na modernizaci, jejíž součástí bylo také představení plně elektrické verze s oficiálním označením „G 580 s technologií EQ“. Jak je vidět z fotografií, tak verze se spalovacím motorem doznaly spíše kosmetických změn – přibyla jim jedna horizontální lamela v masce navíc, mají upravené nárazníky a kola s novým designem. Více změn je patrných na plně elektrické verzi vyznačující se odlišnou maskou chladiče, která může mít osvícený rámeček doplňující zářivé kruhové obrysy světlometů. Výrobce se u elektrické verze snažil co možná nejvíce snížit součinitel aerodynamického odporu, jehož hodnotu ale stejně raději neudává. U elektrické verze například použil nově řešené obložení A-sloupků, přechod mezi čelním oknem a střechou a odtrhovou hranu na střeše – tyto prvky jsou použity rovněž na spalovacích verzích. Specialitou varianty EQ pak jsou otvory v lemech zadních blatníků a také zvýšená střední část kapoty motoru, plynuleji přecházející do čelního skla.
Zůstaňme ale nyní u elektrického G 580 EQ, jehož příchod Mercedes-Benz již avizoval v roce 2021 konceptem EQG. Při pohledu na technické řešení elektrického pohonu je sympatické, že Mercedes-Benz jednoduše nepoužil komponenty z modelů EQE/S, ale pro třídu G vyvinul specifický pohon. Cílem totiž bylo zachování pro tento model typické robustnosti a terénních schopností. Akumulátor s kapacitou 116 kWh proto umístil přímo do rámu vyrobeného ze 4mm ocelových profilů, v němž nahradil několik příčných výztuh. Zde je optimálně chráněn ze stran a také vůči krutu. Pro ochranu zespoda používá 26 mm silný plát kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Před odlétávajícími kamínky je spodní plocha potažena milimetrovou protektivní vrstvou. Celý plát je k akumulátoru připevněn 50 šrouby a váží 57,6 kg; kdyby byl se stejnými ochrannými vlastnostmi vyroben z oceli, jeho hmotnost by byla asi trojnásobná. A právě hmotnost byla největší výzvou při vývoji elektrické verze, jejíž celková hodnota je na hraničních 3500 kg. Samotný akumulátor je vodotěsný, takže může být při brodění zcela pod vodou. Elektrická verze proto vykazuje brodivost 850 mm, což je o 150 mm více než u spalovacích sourozenců.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
186 000 Kč
35 900 Kč
22 000 Kč
Lucien Rosengart – Kdo zachrání zachránce?
10. 04. 2025 20:04Walter Regent (2. díl) – Sodomkovy kreace
09. 04. 2025 19:04