Porsche Cayenne (E3 II) – Kouzla s motory
29. 01. 2025 18:01Petr Hanke 03.07.2024 06:13 zdroj časopis automobil
Foto: Petr Hanke
Porsche důkladně přepracovalo třetí generaci modelu Cayenne z pohledu motorů a částečně techniky, ale i palubních systémů. Stále je nejlépe jezdícím vozem svého segmentu.
U třetí generace Cayenne (viz AR 5/’18), která měla premiéru v roce 2018, Porsche přistoupilo k mnohem větším úpravám, než aby bylo možné tuto modernizaci nazývat obvykle používaným slovem facelift. Zachován zůstal prakticky pouze skelet karoserie, základní řešení podvozku a uspořádání zadní části interiéru. Příď dostala v rámci změn výraznější a méně zakulacený vzhled s více geometrickými tvary a výraznější spodní část předního nárazníku. Standardní výbavou jsou nyní matricové LED světlomety, jež lze volitelně nahradit špičkovými světelnými zdroji s více než 32 tisíci světelnými body v jedné světelné jednotce. U každého z těchto bodů lze regulovat jas v tisíci krocích, což přináší mimořádně široké možnosti přizpůsobení rozložení světla. Zadní část modernizovaného Cayenne svým řešením s jednoduchou průběžnou horizontální světelnou linkou doplněnou nápisem Porsche ladí s ostatními modely stuttgartské značky.
Foto: Porsche
Cayenne je nyní vybaven nejnovější generací palubní elektroniky, jež využívá k mnoha svým funkcím, jako je třeba navigace nebo adaptivní tempomat, online data, v tomto případě ale nejde o pouhé použití nové generace infotainmentu. Porsche totiž spolu s příchodem modelu Taycan uvedlo novou koncepci svého rozhraní mezi řidičem a vozem. Se zvýšenou středovou konzolou s tlačítky pro přímý přístup k mnoha funkcím vychází z již dříve používaného řešení, nyní ale přidává novou podobu digitálních přístrojů (12,6 palce) a širokoúhlého centrálního displeje (12,3 palce). Celek může na přání doplnit displej před spolujezdcem, ale ten je spíše na efekt, důležitější je propracovanost samotných přístrojů, jež se ve většině režimů opírají o klasické pojetí s trojicí kruhových ukazatelů, byť je lze v široké míře individuálně přizpůsobit. V tomto ohledu jde ve spojení s logicky uspořádaným a z pohledu grafiky v dobrém smyslu střízlivým řešením centrální jednotky a ovladačů na volantu o jeden z nejfunkčnějších systémů svého druhu.
Jak jsme si ověřili v testu, silnou stránkou Cayenne je také vynikající pozice za volantem. I když jste na výše umístěných sedadlech, vnímáte, že sedíte „ve“ voze a ne „na“ něm, jak je tomu u většiny konkurentů v daném segmentu. Při řízení máte pocit, jako by byl vůz navržen přímo pro vás a vaši tělesnou konstituci. Jeho obsluha je přirozená, což zní možná banálně, ale jde o zásadní vlastnost, proč se Cayenne mimořádně dobře a příjemně řídí.
Foto: Porsche
Kromě uspořádání místa řidiče a jeho rozhraní s vozem na tom má samozřejmě vliv také propracovaný podvozek, jenž prošel v rámci modernizace významnými úpravami, a to především v otázce odpružení a tlumení. Standardem jsou ocelové pružiny kombinované s novou generací tlumičů poskytujících možnost oddělené regulace pro stlačení a odskok. Volitelně lze pasivní ocelové prvky doplnit aktivním dvoukomorovým vzduchovým odpružením s možností změny charakteristiky i světlé výšky. U nového systému se velmi výrazně zvětšilo rozpětí mezi nejkomfortnějším a nejsportovnějším nastavením. Příkladné naladění těchto systémů, a to i v případě těžkých plug-in hybridních variant, bylo dalším zdrojem potěšení za volantem. Vrcholná varianta Turbo E-Hybrid má podvozek doplněný stabilizátory s aktivně regulovanou tuhostí.
K novinkám u modernizovaného Cayenne došlo také v otázkách motorů. Pro Evropu jsou v nabídce pouze dvě verze bez plug-in hybridního systému: základní a o 10 kW (14 k) posílený Cayenne s třílitrovým šestiválcem a Cayenne S, u nějž došlo k zásadní výměně původního šestiválce za přeplňovaný osmiválec s objemem 4,0 l. Nabízí 349 kW (474 k) a 600 N.m, což je o 25 kW (34 k) a 50 N.m více než dříve. Zbývající varianty jsou doplněné posílenou elektrickou soustavou s elektromotorem o výkonu 130 kW (176 k), což je nárůst o 30 kW, a zvětšeným akumulátorem ze 17,9 na 25,9 kWh. Varianty E-Hybrid a S E-Hybrid disponují šesti válci, zatímco vrcholné Turbo E-Hybrid, jež lze směle označit za extrémní, má základ v jednotce V8.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
22 500 Kč
110 000 Kč
16 000 Kč
Porsche Cayenne (E3 II) – Kouzla s motory
29. 01. 2025 18:01TEST: Triumph Thunderbird Commander
29. 01. 2025 17:01