Návrat Valkýry
Honda Gold Wing F6C 2014
Text: Ivan „Scoob“ Bezděk
Foto: Mára Vincík, archiv
Jsou motorky malé a velké. Jsou motorky rychlé a pak ty, na kterých se spíš kocháme, než abychom brousili slidery. Jsou sportovní stroje, endura, krosky, naháče, cestovní mašiny…a pak je tu Honda Gold Wing.
Samozřejmě se dá namítnout, že jde pořád ještě o motorku, nakonec má dvě kola, řidítka, motor a sedlo. Jenže Gold Wing stojí tak trochu mimo všechny kategorie – ne vzhledem (i když tím částečně taky), ale hlavně vlastnostmi. Srovnávat ho s jinou motorkou je tak věc velice ošidná, buď ze srovnání vyjde jako naprostý vítěz, nebo ho naopak pošlete do pekel. Záleží jen na tom, jak ho budete posuzovat – a hlavně jak se s ním sžijete.
Historie tohoto modelu sahá až do minulého století, konkrétně do roku 1975, kdy se objevila první, tehdy litrová motorka s tímhle označením. Šlo o klasický stroj, bez kapotáží, bez křesel místo sedel, bez kufrů… tehdy ho poháněl ještě plochý čtyřválec.
Šestiválec se představil v roce 1987, s objemem 1500 ccm a to už šlo o mohutný cestovní koráb s úctyhodnou suchou hmotností 360 kg a množstvím cestovní výbavy, od kufrů po audiosystém. A v této podobě, tedy coby ikona cestovatelů, vydržel GW až do roku 1997, kdy se značka vrátila takříkajíc ke kořenům a představila model F6C Valkyrie. Ovšem šlo o návrat ke kořenům v uvozovkách, v té době byly v módě cruisery, takže bylo jasné, že novinka nemůže být nic jiného.
Model byl vcelku úspěšný a v záplavě konkurenčních strojů se rozhodně neztratil, ostatně šestiválec je holt šestiválec a tenhle argument byl (a dodnes je) velice pádný.
Uplynulo dlouhých 16 let a Valkyrie je zpět. A protože jsem kdysi měl možnost se na staré F6C svézt, byl jsem zákonitě zvědavý, jaká je její mladší sestra.
Více najdete v časopise Motorbike