Porsche Panamera – Prolnutí světů
17. 04. 2025 20:04Petr Hanke 05.07.2024 06:00 zdroj časopis automobil
Foto: Petr Hanke
Britská automobilka Ineos představila další karosářskou verzi svého off-roadu Grenadier. Jde o prodloužený pick-up, který dostal vlastní jméno Quartermaster.
Automobilová divize britské společnosti Ineos úspěšně uvedla na trh off-road do nejnáročnějšího terénu jménem Grenadier (viz AR 8/’21, 8/’21 a 4/’22), jehož prodej má v České republice na starost plzeňská společnost Dajbych. Právě do Plzně jsme se vydali v terénu i na silnici vyzkoušet druhou karosářskou verzi, doplňující původní pětidveřovou s délkou karoserie 4,9 metru. Pick-up s názvem Quartermaster využívá stejný technický základ, jen dostal o 305 mm prodloužený rozvor náprav a o celých 545 mm zvětšenou délku karoserie na celkových 5440 mm. Výrobce pick-up pojal tak, že za plnohodnotnou pětimístnou kabinu s prakticky shodnými rozměry jako u Grenadieru umístil prodlouženou záď s korbou. Její tvrdým plastem obložená ložná plocha měří na délku 1564 mm a mezi podběhy má na šířku 1137 mm. Ve standardním provedení je otevřená, nicméně výrobce pro ni nabízí také robustní roletu ve výšce jejích bočnic nebo plachtovou nástavbu s výškou na úrovni střechy kabiny.
Foto: Petr Hanke
Ineos oba své modely navrhl jako účelové pracovní nástroje určené do všech myslitelných podmínek. Pojetím i designem tak jde částečně o pokračovatele původního Land Roveru, později známého jako Defender. Grenadier/Quartermaster jsou ale i přes podobně působící utilitární design modernějšími vozy, od základu navrženými v první polovině 21. století. Jako základ Ineos použil vlastní masivní obdélníkový rám vytvořený z obdélníkových profilů různých tvarů, k němuž připevnil tuhé nápravy od specializované italské společnosti Carraro. Vpředu i vzadu jsou ustaveny čtveřicí podélných ramen směřujících ke středu vozu a Panhardskou příčkou zajišťující pevné zafixování v příčném směru. K odpružení výrobce použil progresivní pružiny od společnosti Eibach doplněné masivními pryžovými dorazy, tlumiče dodalo německé ZF.
Ineos při vývoji úzce spolupracoval s rakouskou společností Magna, jež je specialistou na terénní vozy s pohonem všech kol, vždyť právě tato firma pomáhala vyvíjet například Mercedes-Benz třídy G a mnoho dalších vozů. K pohonu zvolené osvědčené řadové šestiválce od BMW jsou vždy spojené s 8stupňovou samočinnou převodovkou ZF. Zákazníci mají na výběr, zda za stejnou cenu zvolí zážehovou nebo vznětovou verzi. Vyzkoušeli jsme si, že každá z nich má něco do sebe. Vznětová je řekněme klasičtější, potěší větší silou již těsně nad volnoběžnými otáčkami a také nižší spotřebou, nicméně zážehový motor se lépe dávkuje a jak na silnici, tak v terénu z něj cítíte více výkonu, také převodovka řadí jemněji. Asi nepřekvapí, že je také tišší, nicméně to v případě automobilu tohoto zaměření asi není rozhodující argument. Na převodovku navazuje zcela nově vyvinutá rozvodovka tvořená diferenciálem s možností mechanicky řaditelného závěru a redukčním převodem s poměrem 2,5. Za příplatek jsou připraveny závěry také pro diferenciály na obou nápravách.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno
Auta Škoda | Auto do 20.000,- Kč | |
Aua Volkswagen | Auto do 50.000,- Kč | |
Auta Audi | Auto do 100.000,- Kč | |
Auta Honda | Auto do 200.000,- Kč | |
Auta Toyota | Auto do 400.000,- Kč | |
Auta Renault | Auto nad 400.000,- Kč |
Kontaktujte nás
48 500 Kč
186 000 Kč
35 900 Kč
Porsche Panamera – Prolnutí světů
17. 04. 2025 20:04