Škoda Enyaq 85 – Technický facelift v praxi
15. 01. 2025 16:01Lukáš Dittrich 15.07.2024 06:18 zdroj časopis automobil
Foto: Lukáš Dittrich
První mladoboleslavský elektromobil na platformě MEB nedávno prodělal velkou modernizaci, jež se dotkla především techniky. Rozhodli jsme se proto typ Enyaq znovu vzít do rubriky Náš test, všechny zásadní údaje přeměřit a porovnat se starší verzí.
Enyaq prošel brzy po světové premiéře zásadní modernizací (viz AR 7/’23). Ta se sice designu příliš nedotkla, ale u modelů vybavených 77kWh akumulátorem změnila techniku. Ze Škody Enyaq iV se stala Škoda Enyaq a z verzí 80 a 80x modely 85 a 85x. Mladoboleslavský elektromobil obdržel přepracovaný akumulátor a nový zadní elektromotor s mnohem lepšími parametry, než tomu bylo dříve. Zároveň došlo, alespoň podle oficiálních informací, ke snížení spotřeby, což v překladu znamená delší dojezd. Škodu Enyaq iV jsme poprvé měli v rubrice Náš test v roce 2021 (viz AR 10/’21). Šlo o model s větším, 77kWh akumulátorem a zadním pohonem (80). Rozhodli jsme se proto podniknout tento typ testu s modernizovanou variantou 85 a naměřené výsledky porovnat.
Foto: Lukáš Dittrich
Po stránce vnějšího designu facelift změnil jen detaily a ani interiér se na první pohled v ničem příliš neliší. U testovaného exempláře zaujalo opravdu pěkné kožené čalounění sedadel i části palubní desky a dominantní dotyková obrazovka s přepracovaným infotainmentem nabízejícím některé nové údaje. Například si na něm můžete zobrazit ukazatel aktuálně dostupného maximálního nabíjecího výkonu a případně manuálně stiskem příslušného políčka zahájit předehřev akumulátoru. Škoda tuto funkci dříve odmítala s tím, že to v praxi není příliš užitečné, protože se vůz možná poté rychleji nabije, ale předehřev spotřebuje jisté množství energie, takže automobil dorazí k nabíjecí stanici více vybitý. Alespoň tak nám to bylo vysvětlováno na první mezinárodní prezentaci typu Enyaq iV. V praxi se ale tato pomůcka u konkurence ukázala jako užitečná. Ukazatel dobíjecího výkonu vám pak zejména v zimních měsících napoví, co můžete u nabíjení očekávat. Teplota akumulátorů je totiž pro rychlost dobíjení zcela zásadní.
Pokud jde o interiér jako takový, tam nic moc měnit nebylo potřeba. Do dnešní doby příliš nezestárnul, u vyšších výbav vypadá stále skoro až luxusně a nabízí více než dostatečné množství vnitřního prostoru.
Jak bylo řečeno v úvodu, hlavní změnou je nový elektromotor. Jestliže napoprvé jsme testovali Enyaq iV 80 s parametry 150 kW (204 k) a 310 N.m, tak napodruhé nám přijel do redakce vůz s parametry 210 kW (285 k) a 545 N.m. Jde o tak velký rozdíl, že ho člověk bezpečně pozná i bez přesných měřicích zařízení. Modernizovaný Enyaq 85 je mnohem pružnější a také zvládá vyšší maximální rychlost. Při prvním testu jsme vůz rozjeli maximálně na 162,23 km/h, teď to bylo 180,57 km/h. Takové tempo dříve zvládalo pouze provedení RS. Vyšší maximální rychlost je daná větším stálým převodem, který umožnil použít vyšší maximální točivý moment nového elektromotoru. Delší stálý převod pak znamená celkově nižší otáčky elektromotoru, a protože s rostoucími otáčkami obecně klesá jeho účinnost, odtud pramení také lepší spotřeba. Větší potenciál motoru tedy Škoda rozdělila právě mezi hospodárnost a dynamiku. Starší Enyaq iV 80 zvládl sprint na 100 km/h za 8,6 s, zatímco ten nový má udávaný čas 6,7 s. Rozdíl v dynamice se ovšem více projevuje s rostoucí rychlostí. Nový elektromotor má i při dálničních rychlostech podstatně více elánu.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
0 Kč
40 000 Kč
400 000 Kč
Škoda Enyaq 85 – Technický facelift v praxi
15. 01. 2025 16:01Polaris RZR se vrací na Dakar obhájit titul v kategorii SSV
14. 01. 2025 20:01