Polaris RZR se vrací na Dakar obhájit titul v kategorii SSV
14. 01. 2025 20:01Karel Beránek 10.01.2025 06:02 zdroj časopis automobil
Foto: Petr Hanke
Kdo je kdo? Vyznat se v čínském automobilovém průmyslu a jeho nabídce není a asi ještě dlouho nebude jednoduché. Přitom se prakticky denně z nejrůznějších zdrojů dozvídáme informace o vozech z Číny a hrozbě, kterou pro Evropu i ČR představují.
Realita čínské automobilové invaze je zatím ještě dost odlišná od toho, co se u nás většinou píše. Mnohé informace jsou bohužel účelově zkreslované nebo senzacechtivě nadsazované, takže jejich věrohodnost se zanedlouho ukáže jako mizerná. Pravdou ale je, že skutečná invaze čínských automobilů je už opravdu na obzoru.
Čínské vozy zatím český trh nijak zásadně neovlivňují. Jejich letošní tržní podíl je u nás, hlavně díky značce MG, zatím necelá 2 %. Ostatní čínské značky pořád jen paběrkují. To se ale v krátké době zřejmě dramaticky změní, protože Čína je nejsilnější a cíleně dravý hráč, který využije svého dnes už světově dominantního postavení.
Foto: Petr Hanke
Docela specifickou situaci vytvářejí, z hlediska čínského původu a cel, určité i u nás prodávané elektromobily nečínských značek, jež jsou v rámci „globalizace“ vyráběny v Číně. Jde například o část nabídky vozů Tesla (která je stále největším exportérem vozů z Číny do EU), ale také o elektrická Volva, BMW nebo třeba Dacii Spring.
Pro lepší pochopení současné, v Evropě i u nás často ne právě objektivně popisované situace ve světové výrobě automobilů bude proto vhodné uvést několik následujících údajů a informací, které mohou objasnit realitu čínského „nebezpečí“. Je nesporné, že miliardová Čína je již několik let největším výrobcem a také největším trhem automobilů na světě. Loňská produkce činila rekordních 30,16 milionu vozů, což je plná třetina světové výroby, a pokud jde o prodej, své zákazníky tam našlo 30,09 milionu nových automobilů. Meziročně o 12 % víc.
Jde tedy o největšího, a dnes také nejsilnějšího světového hráče, na nějž už nestačí ani Severní Amerika s výrobou 15,6 milionu vozidel, ani Evropa s produkcí 15,1 milionu vozů, či Japonsko, jež výrobu svých značek už značně diverzifikovalo mimo Zemi vycházejícího slunce.
V Číně existuje dnes více než 100 aktivních výrobců automobilů, z nichž několik málo je velkých, státem nebo municipalitami vlastněných, ale převážná většina jsou soukromé společnosti. Čína produkuje motorová vozidla v doslova nepřehledném množství značek. Často exotické názvy většiny značek nám budou ještě dlouho dělat potíže a získání alespoň trochu přehledu nebude určitě snadné. Vše navíc komplikuje skutečnost, že čínští výrobci neustále vytvářejí značky nové a stejně rychle mnohé z nich zase ruší.
Přestože čínský automobilový průmysl má nesporný technologický náskok a bezkonkurenční surovinové zázemí v elektromobilech, stále jim patří menší podíl produkce a jsou jen jeho součástí, a ne vynucovanou prioritou. Čína sází na různé druhy hybridů.
Není také bez zajímavosti, že se Čína v poslední době začala na domácím trhu zbavovat zahraniční konkurence. Miliony dovážených automobilů se staly s výjimkou těch luxusních v krátké době málo konkurenceschopnými a poptávka po nich rapidně klesla. Jako příklad může posloužit propad prodeje vozů Škoda (ztráta odbytu více než 300 000 vozů za rok). Větší či menší ztráty hlásí také většina ostatních importujících značek. Zatímco se dovoz automobilů do Číny propadl, vývoz čínských vozů roste, takže už letos podle předběžných výsledků poprvé překoná vývoz automobilů z Číny do Evropy dovoz opačným směrem.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
40 000 Kč
400 000 Kč
139 000 Kč
Polaris RZR se vrací na Dakar obhájit titul v kategorii SSV
14. 01. 2025 20:01Čínské automobilky – Kdo je kdo?
14. 01. 2025 14:01Car of the Year 2025 (COTY) - vítězí Renault 5
13. 01. 2025 17:01