Svalovec
Harley – Davidson Dyna Fat Bob FXDF
Text: Ivan „Scoob“ Bezděk
Foto: Jana Kolací, autor
Kategorie custom má ve světě dvou kol své místo snad odjakživa. Do tohoto segmentu zasahují téměř všichni velcí výrobci a každý z nich má ve výrobním programu krom sportovních či cestovních strojů a třeba endur alespoň jeden chopper či cruiser. Ovšem jen jedna značka postavila na customech svou existenci: tou značkou je Harley – Davidson.
Vždycky se musím smát, když poslouchám diskuze o tom, že „čopráci“ vlastně téměř nejezdí, jen leští chrom a pokud už vyjedou, tak pouze za jasného počasí, aby nedejbože nezmokli a nemuseli motorku pucovat znova. No a pak vyrazíte na jarní projížďku, kdy počasí ještě nestojí za moc, a první, koho na silnici potkáte, je právě chopper…má to logiku, řidiči těchto strojů příliš neřeší, jestli už je asfalt dostatečně prohřátý, aby „lepily gumy“, do vinglů se nevrhají s kolenem na zemi, takže trocha písku nebo štěrku je nevyvede z míry, prostě jedou svým tempem, možná pro někoho zbytečně pomalým a užívají si jízdu jako takovou – bez zbytečného dokazování okolí, jací jsou hustokrutí střelci. I když ani to není tak docela pravda a argument typu „tohle si koupím, až mi bude šedesát a nebudu chtít jezdit rychle“ nemá dnes už opodstatnění: na současných customech se dá jezdit pořádně svižně. Jedním z takových customů je Harley – Davidson Dyna Fat Bob.
Styl
Stroje Harley – Davidson vždycky vypadaly dobře, to je bez debat. Pokud se vám choppery a cruisery líbí, nemůžete produkci HD nic vytknout, ostatně značka vlastně nastavila kriteria, jak mají tyhle motorky vypadat a svět její představu pokorně přijal (a začal ji kopírovat). Jenže vzhled je jedna věc, jízdní vlastnosti a spolehlivost věc druhá. Naštěstí značka opustila už před lety svou filozofii, která by se dala shrnout do věty „máš HD, tak se s tím musíš nějak srovnat a jestli to nezvládáš, kup si něco jiného“ a v současnosti se dá „Harykům“ těžko něco vyčítat i po technické stránce. Pryč jsou problémy s olejem, který opouštěl stroj po decilitrech, pryč jsou převodovky, kdy jste měli při zařazení pocit, že se vedle vás právě skácela Eiffelovka, pryč jsou rámy, které se kroutily jak hodně naštvaná užovka. Harley – Davidson za poslední roky udělal obrovský skok dopředu a pilně své stroje vylepšuje – ovšem při zachování tradičního vzhledu, tedy lépe řečeno stylu.
Dyna Fat Bob 2014 je toho zářným příkladem – nízká motorka s protaženou siluetou, hluboko prolomeným sedlem, patřičným množstvím chromu, mohutně působící nádrž se dvěma víčky, dvě obří koncovky výfuku, široká dragsterová řidítka… a pravda, trochu nezvyklá dvojice předních světlometů, se kterou korespondují i dvě zadní lampy. Nezvyklé je i lakování, narozdíl od většiny ostatních modelů se zde nevsadilo na jásavé barvy nebo naopak černé provedení – a musím uznat, že ku prospěchu věci.
No a samozřejmě nemůžu vynechat při popisu na odiv vystavený motor, v tomto případě v černém laku.
Více najdete v časopise Motorbike