Lev o třech tlapách
Text: Míra Kalous
Foto: Ivan „Scoob“ Bezděk
Historie motorových vozidel je protkaná nejrůznějšími tříkolými vozidly. Obvykle se jednalo o levnější varianty ke konvenčním autům, se základy v motocyklech, později přišla vlna čoproidních nasvalených třístopáků a trendem posledních let je pomocí tří kol hledat větší bezpečí pro posádky velkých skútrů.
Touto technologií se zabývá již několik velkých výrobců a princip se shodně ustálil na dvojici předních kol, kopírujících náklon stroje a základu pohonné techniky v maxiskútru. To znamená automatickou spojku, variátor, úložné prostory a nálož pohodlí pro posádku.
Peugeot v roce 2013 vyslal na trh model Metropolis s motorem 400 ccm a jedním z lákadel je možnost řídit jej s řidičským oprávněním na osobní auto. Kromě tří stop je to i díky nožní brzdě, vyžadované zákonem.
Stavba stroje je patřičně masívní, ale jak už je u Francouzů zvykem, má v sobě eleganci a uhlazenost. Přední maska kopíruje svou velikostí rozvor přední nápravy a v útrobách skrývá chladič, od nějž vedou průduchy skrz kapotáž směrem k rukám jezdce i jeho kolenům. Opticky je velká čelní plocha rozdělená dvěma světlomety, ovládajícími kouzlo „z noci den“ a žraločími žábrami chladiče mezi nimi.
Předek doplňuje plexištítek s možností nastavení. V jeho krytu sleduje pilot palubní desku s pěkně vyvedenými analogovými budíky otáčkoměru (jistě, u skútru zbytná věc, ale pro zajímavost a pro hračičky se hodí) a tachometru.
Mezi budíky se na velkém displeji zobrazuje informace palubního počítače. Ten dokáže zobrazit okamžitou nebo průměrnou spotřebu a dojezd vzhledem k aktuálnímu stavu benzínu. Jeho mód se přepíná tlačítkem na pravém řídítku.
Tamtéž najdete i zvláštní přepínač mezi hlavními reflektory a LED denním svícením, elektronické zamykání náklonu přední nápravy a uprostřed řídítek je elektronické ovládání parkovací brzdy. Informační stánek doplňují hodiny, palivoměr a teploměr spolu s úplnou kolekcí kontrolek.
Více najdete v časopise Motorbike