Větší než malé množství dobrodružství
Text: Jirka „Hajnej“ Černík
Foto: Ivan „Scoob“ Bezděk
BMW se svými Gelande Strasse motocykly drží vysokou laťku a dá se říci, že i do značné míry určuje směr vývoje cestovních endur.
Je sice pravdou, že jak velká, tak i malá GéeSa byla vždy určena spíš na cestování, než nějaký hrubý offroad a vše bylo podřízeno spíše cestovnímu komfortu, nicméně když došlo na věc, zkušenější jezdec dokázal i s těmito těžkotonážními stroji překonat mnohem těžší terén, než by se dalo čekat. Skutečným dobrodruhům a objevitelům zapadlých končin světa BMW pak pravidelně hned další rok po uvedení nového motocyklu z řady GS nabízelo model s názvem Adventure, který byl vždy vylepšen o zvětšenou nádrž a tím pádem výrazně větší dojezd a také podvozek pokaždé doznal nějaké to vylepšení. Ovšem na model F 800 GS jakoby v Mnichově trochu zapomněli a na svého většího Adventure brášku si musel počkat celých pět let.
V letošním roce byl tedy BMW představen nový F 800 GS Adventure, který od prvního pohledu zůstává věrný tradici, a my jsme koncem dubna dostali možnost zjistit, jak moc „Adventure“ nová osmistovka je.
Změny už na první pohled
Když si „malého“ advíka přebírám, zase tak malý mi nepřipadá, nicméně v přímém srovnání s velkým je alespoň pocitově opravdu menší. Černo červená kombinace vždy vypadá na motorkách dobře a nejinak je tomu u GS, ale přesto mi něco nesedí a až po chvíli tomu přicházím na kloub. Osmikilo je v horní části zarovnáno skoro do jedné linie, ze které vyčnívá pouze vybrání sedla pro řidiče. To u cestovních endur není zvykem, ovšem tady je to dáno i tím, že je nádrž umístěna v zadní části a pod sedlem, tudíž není moc co zvětšovat a rozšiřovat v části přední, i když boční kryty chladiče rozšířeny byly. Rozšířen a zvýšen byl také přední štítek, pod kterým jsou dnes už klasická oválná BMW světla. Co samozřejmě zvětšení uniknout v případě Advíka nemohlo (a nesmělo) je nádrž, která tak pobere 24 litrů paliva a akční radius by se měl tím pádem zvýšit až na 500 km. Robustnější a širší stavbu je třeba samozřejmě také chránit a tak je v základu na motocykl namontován ochranný rám motoru protažený až pod něj a také nádrž je kryta nosiči kufrů. Protože se samozřejmě počítá i s „off“ výlety, má nový Advík v základu rozšířené stupačky a také páku zadní brzdy, která sklopením nástavce umožňuje rychlé doladění. Sedlo je výrazně vykrojené a ergonomicky tvarované pro pozadí pilota, kdežto pro spolujezdce už je pouze rovné. Pro cestování na pohled slibuje komfort, ovšem v terénu se uvidí.
V technice se toho příliš nezměnilo a tak srdcem osmistovkového GS A zůstal řadový dvouválec s objemem 798 ccm, chlazený vodou, který výkon 85 koní a kroutící moment 83 Nm přenáší na zadní kolo řetězem přes šestikvaltovou převodovku. Plnění palivem zajišťuje elektronické vstřikování, a aby Advík nevypouštěl moc čmoudu, hlídá trojcestný katalyzátor, který zajišťuje splnění normy euro 3. Na druhou stranu to, že se počítá s výlety i jinam než do Alp, napovídá použití mechanického ovládání spojky. Motor je vsazen do rámu z ocelových trubek, který byl zesílen. Přeci jen musí unést znatelně větší váhu a počítá se i se zatížením velkou bagáží. O tlumení se stará podvozek sestavený z USD vidlic o průměru trubek 43 mm a zdvihu 230 mm a hydraulicky stavitelný centrál se zdvihem 215 mm, spolupracující s hliníkovou kyvkou. S terénními ambicemi nešlo použít jiná než drátěná kola, přední o rozměrech ráfku 2,15/ 21“ a zadní 4,25/17“, na které jsou obuty gumy 90/90 a 150/70. O zastavení stroje se mají postarat kotouče o průměrech 2 x 300 a 1x 265 mm, přičemž vpředu plavou nejen kotouče, ale i dvoupístkové brzdiče, zatím co vzadu si kraula dá jen jednopístkový třmen. Obě brzdové soustavy jsou pak hlídány systémem ABS. Výška sedla je udána na 880 mm, ale lze samozřejmě dokoupit snížené na 850, nebo se při kombinaci se snížením podvozku dostat až na 820 mm. Osmistovkový Advík tak při konečném resumé nabral váhu na 229 pohotovostních kil.
Více najdete v časopise Motorbike