7 Castles Trial 2024 – Do Benešova
05. 01. 2025 15:01Jan Tuček 01.01.2025 01:17 zdroj časopis automobil
Foto: Archiv Jana Tučka
Na jaře 1970 se zrodil první tuzemský vůz typu buggy. Jeho konstrukci i tvary karoserie navrhl Václav Král a postavili jej v Metalexu. MTX Škoda Buggy slavila premiéru v červnu 1970 na stánku časopisu Automobil na pražské výstavě IEMA – Člověk a automobil.
Neúnavný inovátor Václav Král (1936–2005), který rázně odmítal alibistické výmluvy typu „to by u nás nešlo“, přišel s myšlenkou automobilu buggy využívajícího komponenty sériových vozů Škoda ve chvíli, kdy nedávno založený podnik Metalex hledal výrobní program.
Připomeňme, že Metalex vznikl v roce 1969 jako účelové zařízení Svazarmu, tedy Svazu pro spolupráci s armádou, branné organizace, jež v tehdejším Československu řídila a kontrolovala vše, co se týkalo motorismu, od autoškol až po motoristický sport.
Foto: Archiv Jana Tučka
Lehký a hbitý dvoumístný otevřený vůz měl ambice stát se relativně dostupným automobilem pro volný čas a v ostřejším provedení sportovním náčiním právě se rodící disciplíny jménem autokros. MTX Škoda Buggy sice nakonec zůstala solitérem, posloužila však coby předskokan pestré palety autokrosových speciálů.
V rámci krátkého úvodu do děje ještě dodejme, že měsíčník Automobil tenkrát vycházel ve Státním nakladatelství technické literatury, lidově zvaném Sentinel, proto měla červená „bugina“ na zadních blatnících spolu s nápisem Automobil i samolepku SNTL.
Základem vozu MTX Škoda Buggy byl prostorový rám svařený z bezešvých ocelových trubek s vnějším průměrem 35 mm a tloušťkou stěny 2 mm. Součástí rámu o hmotnosti kolem 80 kg byl bezpečnostní oblouk nad hlavami posádky a robustní rám čelního skla.
Zavěšení předních i zadních kol bylo s úpravami převzato ze sériových škodovek. Přední náprava pocházela ze Škody 1000 MB a byla ještě vybavena bubnovými brzdami. Dostala zesílená kyvná ramena a díky montáži širších litých kol vzrostl její rozchod na 1340 mm.
Foto: Archiv Jana Tučka
Sériové řízení bylo kvůli změněné poloze řidiče opatřeno dvoudílným hřídelem s křížovým kloubem. Volant sportovního typu o průměru 330 mm měl tři děrované příčky a pružně obložený věnec potažený koženkou.
Zadní náprava měla rozchod rozšířený na 1352 mm a změněné uložení podélných ramen. Místo původních pryžových kloubů namontovali v Metalexu kulové čepy převzaté ze zadní nápravy vozu Tatra 603. Ty zajišťovaly přesnější vedení poháněných kol a umožňovaly snadnější seřizování geometrie. Pérování obou náprav obstarávaly vinuté pružiny se souosými teleskopickými tlumiči.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
39 900 Kč
29 900 Kč
7 Castles Trial 2024 – Do Benešova
05. 01. 2025 15:01Volkswagen Taigo 1.0 TSI R-Line People – Nový přístup
04. 01. 2025 18:01