MTX Škoda Buggy – První tuzemská
03. 01. 2025 18:01Petr Hanke 05.08.2024 02:12 zdroj časopis automobil
Foto: Porsche
Nová generace typu Macan je již čistě elektrická. Bude se sice nějaký čas prodávat souběžně s původními verzemi se spalovacími motory, s nimi má ale společné pouze jméno a tvar karoserie. Přináší totiž na trh zbrusu novou elektrickou platformu PPE, která bude základem pro mnoho prémiových modelů koncernu Volkswagen.
Macan (viz AR 6/’17) byl mezi lety 2015 a 2022 prodejně nejúspěšnějším typem své značky a za své úspěchy vděčil ze značné části své základní čtyřválcové variantě. Celkem se ho prodalo více než 800 tisíc kusů. Od roku 2014, kdy měl premiéru, jej Porsche dvakrát důkladně proměnilo, ale stále to byl vůz postavený na modifikované technice Audi Q5. Toto technické propojení bude pokračovat i nadále, protože nový Macan přijíždí na platformě PPE, Premium Platform Electric, kterou Porsche vyvinulo společně s Audi a jejíž určení je zřejmé z jejího názvu. V rámci koncernu Volkswagen tedy stojí nad platformou MEB a vyznačuje se celkově robustnější konstrukcí navrženou pro točivé momenty přesahující 1000 N.m, 800V architekturou, přední nápravou s dvojitými příčnými rameny, ale například také specifickou výkonovou elektronikou. Macan je tedy prvním vozem, jenž na tomto základu přijíždí, následovat jej zanedlouho budou e-tron modely Audi řad Q6 a A6.
Foto: Porsche
V mezigeneračním srovnání se Porsche snažilo celý vůz jen nepatrně zvětšit. Jeho rozvor narostl o 86 mm a délka o 58 mm, což naznačuje skutečnost, že čistě elektrická platforma nabídne ze své podstaty více vnitřního prostoru. Do šířky se vůz zvětšil o 16 mm a na výšku narostl o jeden milimetr. Celkově je nová generace výraznější při pohledu zepředu a zaoblenější v zadních partiích, kde je zřejmá sázka na jednoduchost a tvarovou čistotu. I přesto, že elektrický Macan má podlahu vyplněnou akumulátorem s využitelnou kapacitou 95 kWh, jsou sedadla v první řadě umístěna o 28 a v zadní o 15 mm níže než v konvenčním předchůdci. Snahou výrobce bylo zejména co možná největší přiblížení těžiště k silnici, a tím posílení sportovnosti.
Platforma PPE přiváží od základu nově vyvinutou elektrickou hnací soustavu, tedy jak motory s výkonovou elektronikou, tak akumulátor i nabíjecí jednotku. Celý systém má 800V architekturu, avšak samotný akumulátor s využitelnou kapacitou 95 kWh pracuje v rozpětí 180 až 765 V. Akumulátor je schopen krátkodobě v ideálních podmínkách poskytnout výkon až 495 kW (792 k) a naopak nabíjet se výkonem 270 kW (rekuperací až 240 kW). Akumulátor s hmotností 570 kg používá 180 prizmatických článků (každý ve vlastním pevném hliníkovém pouzdře) rozdělených do 12 modulů. I přes nesporné výhody 800V architektury spočívající v menších odporech zejména při vyšších zatíženích je realitou všedního dne nabíjení na 400V nabíjecích stanicích. Zatímco například Taycan před modernizací tuto situaci řešil speciálním měničem, jenž ovšem snižoval účinnost a zvyšoval hmotnost vozu, Macan přichází s unikátním řešením, kdy systém při nabíjení na 400V stojanu akumulátor prakticky rozdělí na dvě poloviny, z nichž každá má 400 V. Pro tento trik si Porsche patentovalo způsob, při němž balancuje jednotlivé články. Na 400V nabíjecích stanicích činí maximální nabíjecí výkon 150 kW.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
43 500 Kč
29 900 Kč
MTX Škoda Buggy – První tuzemská
03. 01. 2025 18:01TEST: Harley – Davidson Tri Glide Ultra
03. 01. 2025 17:01Lexus UX 300h – Zaslouží pozornost
02. 01. 2025 16:01