Slečna Nenáročná
Text: Petr Poduška
Foto: Honda
Honda začala hledat recept na světovou finanční krizi hned po zlomovém roce 2008, a díky tomu se před dvěma lety dostala do výroby modelová řada New Concept. Tři motorky, postavené na společném základu, s nízkými pořizovacími a provozními náklady, snadnou obsluhou a přitom relativně zábavným charakterem, to je přesně to, co skomírající trh potřeboval.
Trojici modelů NC700S, NC700X a Integra se totiž povedlo přilákat k motorkám nové zákazníky – jednak ty s čerstvými řidičáky, kterým byl jako na míru ušitý výkon 35 kW, a pak také ty, co se do jedné stopy vracejí po delší pauze, věnované budování rodinných sídel, výchově potomstva nebo jiným životním prioritám.
Když pak na úspěchy sedmistovek navázala podobně koncipovaná řada CB (R) 500, nůžky mezi oběma skupinami se začaly rozevírat. Mlaďoši s papíry na skupinu A2 logicky začali dávat přednost točivějším a zábavnějším pětistovkám, které se do jejich výkonového limitu vejdou zrovna tak, zatímco typickými členy cílové skupiny pro NC700 zůstali jezdci ve věku 40 plus, v drtivé většině majitelé plnohodnotných řidičáků. Tím pádem pominul důvod držet se striktně limitu 35 kW, a Honda mohla do encéček přidat na přilepšenou pár koní.
Bavíme se tady o motorce za lidovou cenu, a tak se pochopitelně šlo cestou nejmenšího odporu, respektive nejmenších nákladů. Řadový dvouválec dostal spolu s druhým vyvažovacím hřídelem větší vrtání, zdvihový objem narostl o 75 kubíků na 745 ccm, a logickým výsledkem je nárůst výkonu na 40,3 kW v 6 250 otáčkách a točivého momentu na 68 Nm v 4 750 ot. za min. Možná si teď říkáte, že to jsou spíš kosmetické změny, ale ve hře pořád zůstává nízká spotřeba, a tu se povedlo dokonce srazit o pár kapek níž než u předchozího modelu. Vývojáři si pohráli s časováním ventilů, snížili vliv vnitřního tření pomocí nové povrchové úpravy na stěnách pístů, přidali iridiové svíčky kvůli dokonalému spalování, a prodloužili všechny převodové stupně. U manuálu rovnoměrně o 6 %, automatická převodovka DCT je na tom stejně kromě šestky, kterou má delší jenom o 3 %.
Více najdete v časopise Motorbike