Rošťák z Hamamatsu
Text: Pavel „Pajinex“ Suk
Foto: Yamaha
Yamaha si dala s představením dlouho očekávaných novinek ve střední třídě nakedů na čas. Po hodně povedené MT-09 jsem v relaxačním prostředí Kanárských ostrovů vyzkoušel menší sestru s označením 07. Díky točivému dvouválci s charakteristikou véčka a muší váze je tenhle rošťák z Hamamatsu ve výrobě emocí o level výše než poněkud usedlá XJ6. A to jsem se měl teprve dozvědět až neuvěřitelně nízkou cenu.
Trubky, dvouválec a lehká střední
Konstruktéry čekalo nelehké zadání v podobě rovnice s poněkud nevyváženými konstantami danými uživatelskou příjemností, každodenní použitelností a nízkými náklady na straně jedné a emočním potenciálem zaručujícími vysoký jízdní požitek na straně druhé. Správnými proměnnými se ukázaly být ostré tvary, dvouválec s přesazenými čepy, tuhý trubkový rám a welterová hmotnost. Výrobce novou řadu MT (Monster Torque) prezentuje v rámci sloganu The Dark side of Japan a nepřímo tak anoncuje, že půjde o bike poskytující především radost z ježdění při přijatelných pořizovacích a provozních nákladech. A temnou tvář hledej za nadáním pro stunt kravinky všeho druhu. V sedle menšího modelu se zbrusu novým řadovým dvouválcem vycházejícím z konceptu TDM jsem urazil dvě stovky kilometrů pobřežních i horských silnic na Lanzarote a hned na úvod sezóny mě malý agregát svým charakterem přinutil přehodnotit můj doposud poněkud skeptický názor na malé dvouválcové řadové motory. Chuť se vytáčet jim sice nechyběla, ale krouticího momentu dole moc neposkytovaly a stejně jako víceválcový řaďák vyžadovaly nekompromisní udržování ručky v té správné výseči. To znamená hodně nahoře. Díky konstrukci cross plane však nový motor s jadrným zvukem nabízí charakteristiku véčka a tak dostatečný krouťák už odspodu. Nahoře nepředvádí brutální demonstraci síly, ale generuje plynule rostoucí výkon a nevadne ani na maximu. Jako by nebral na vědomí hlukové a emisní limity, tak svěže okamžitou reakcí na plyn působí. Menší objem agregátu se připomenul pouze na dlouhých rovinkách s rostoucími jízdními odpory. A moje sympatie ještě vzrostou po zjištění koncové ceny pro případné zájemce. Jestli jsi tipoval kolem obvyklých sto šedesáti tisíc, sniž svůj odhad o třicet a jsi doma. Po první jízdě na takhle dotaženém motocyklu se tak nutně vkrádá pochybnost, že na nás výrobci až doteď trochu vyvářeli, anebo nahradili drahou lidskou sílu roboty.
Více najdete v časopise Motorbike