Auto roku v České republice 2025: Mercedes-Benz třídy G
04. 02. 2025 20:02Jiří Duchoň 11.12.2024 06:32 zdroj časopis automobil
Foto: Jiří Duchoň
Foto: Jiří Duchoň
Suverénní základ. V Dánsku jsme spolu s kolegy z poroty volící evropský Vůz roku (COTY) dostali koncem září příležitost poprvé se svézt s nejdostupnějším automobilem značky Alfa Romeo. A to ve všech jeho verzích.
Prvně jsme se s ním jako jediní z České republiky mohli staticky seznámit na exkluzivní prezentaci počátkem dubna v Miláně v budově tamního autoklubu (viz AR 5/’24). Vůz tam byl uveden 10. dubna jako Alfa Romeo Milano, ale jen šest dnů poté jej výrobce přejmenoval na Junior. Adolfo Urso, ministr ekonomického rozvoje italské vlády, totiž vyrukoval se zákonem z roku 2003, podle nějž nelze výrobek s „italsky znějícím názvem“ vyrábět mimo Itálii. Junior není u Alfy Romeo prvním vozem tohoto jména, odkazuje totiž na model GT 1300 Junior z roku 1966. Je kompaktním crossoverem, nahrazujícím typy Mito a Giulietta. Zároveň se má stát zřetelným symbolem odhodlání vedení koncernu Stellantis zachovat značce Alfa Romeo zářnou budoucnost.
Foto: Jiří Duchoň
Alfa Romeo Junior v rámci racionalizace produkce vychází z platformy eCMP2 z dílen francouzské části koncernu. Zvenčí to pozornému divákovi naznačí třeba tabulka přední RZ umístěná uprostřed (nikoli na straně) a uvnitř páčky pod volantem a některá tlačítka na volantu či středové konzole, známé z vozů jiných značek. Nejblíže má Junior k Jeepu Avenger (viz AR 1/’23) a Fiatu 600 (viz AR 8/’23). Stylistům z Milána se tuto další adaptaci jednotného základu podařilo výrazně odlišit, takže Alfa Romeo Junior na první pohled skutečně vyniká uhlazeným, a přesto nesmírně dynamickým profilem s poněkud zmenšeným „erbem“ uprostřed masky. Dalším originálním, a navíc vysoce praktickým prvkem je schránka na nabíjecí kabely pod přední kapotou, kterou Jeep ani Fiat nemají. Pro další informace a souvislosti odkazujeme na článek z květnového vydání Automobilu, zatímco nyní se soustředíme na první jízdy v rámci dánského Tannistest.
K dispozici jsme zde měli základní elektromobily Elettrica Speciale s pohonem předních kol (115 kW/156 k a 260 N.m) i vrcholný Veloce 280 Elettrica s motorem též na zadní nápravě (207 kW/280 k a 345 N.m). Jde o historicky první elektromobily značky Alfa Romeo a je jasné, že italským konstruktérům se z této platformy podařilo „vytřískat“ nejvíc! Ráfky tak může mít Junior ze všech sourozenců největší. Zatímco Jeep i Fiat 600 končí na 18 palcích, „malá“ Alfa Romeo může obouvat pneumatiky o rozměru až 225/40 R20. Základem Junioru je však mild hybridní zážehový tříválec Ibrida (jako u Fiatu 600, Avenger jej má bez elektrifikace), jenž naše čtenáře bude zajímat zřejmě nejvíce (100 kW/136 k a 230 N.m) a který jsme v Dánsku mohli vyzkoušet ve světové premiéře. Právě Junior Ibrida by se měl konečně stát tou „cenově dostupnou Alfou“, což se typu Tonale zatím nepodařilo. Jde o elegantní, dobře vybavený a celkově příjemný automobil s prostornou karoserií, zakončenou „zařízlou“ zádí Coda Tronca. Je to čiperný vůz pro městský a příměstský provoz s lehkým ovládáním a znamenitým výhledem, přičemž tím nejlepším je pro všechny vozy Alfa Romeo pověstně přesné řízení, jež každý manévr změní v potěšení, a to bez ohledu na rychlost. Elettrica Speciale je v nižších rychlostech sice nepatrně svižnější, a vcelku pochopitelně i tišší, ovšem Junior Veloce se stává skutečnou raritou. Má specificky naladěný a o 25 mm snížený podvozek, zahrnující řízení se strmějším převodem (14,6 vs. 15,8), zvláštní přední brzdy s pevnými třmeny a výšku nižší než Jeep Avenger i Fiat 600. Má stejný akumulátor jako Junior Elettrica Speciale, ovšem na otevřené silnici se stává skutečnou bestií. Sladění obou agregátů v Junioru Veloce by však podle našich prvních zkušeností mohlo přeci jen v zatáčkách více zdůraznit přítomnost zadního elektromotoru, takto totiž nejde o pomocníka pro zatáčení, ale spíše o záchranu v případě zapadnutí. Alfa Romeo Junior se vyrábí v Polsku (Tychy) a tuzemský výrobce objednávky otevřel již v září.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
300 000 Kč
265 000 Kč
80 000 Kč
Auto roku v České republice 2025: Mercedes-Benz třídy G
04. 02. 2025 20:02Hyundai Inster – Elektromobil nejen do města
03. 02. 2025 17:02