Auto roku v České republice 2025: Mercedes-Benz třídy G
04. 02. 2025 20:02Jan Tuček 29.08.2024 06:14 zdroj časopis automobil
Foto: archiv autora
Šestiválce Škoda Superb patřily ve druhé polovině třicátých let, a také krátce po válce ke špičce tuzemské automobilové produkce. Před válkou se s otevřenou karoserií objevovaly jen výjimečně, zato v letech 1948 až 1950 vznikla celá stovka polokabrioletů Superb, ovšem určených výhradně pro ministerstvo vnitra.
Výroba automobilů Škoda Superb byla zahájena v březnu 1935 a převážnou část produkce tvořily limuzíny se šesti bočními okny. Superb měl páteřový rám s centrální nosnou rourou kruhového průřezu a nezávislé zavěšení všech čtyř kol. Přední byla zavěšena na horních příčných lichoběžníkových ramenech doplněných spodním příčným listovým perem, výkyvné polonápravy zadních poháněných kol byly odpruženy dvojicí příčných listových per, z nichž jedno bylo umístěné před a druhé za rozvodovkou. Bubnové brzdy měly kapalinové ovládání, kola nesla pneumatiky 160 x 40 nebo 6,50 – 18.
Foto: archiv autora
Za přední nápravou uložený kapalinou chlazený řadový šestiválec SV dával z objemu 2492 cm3 výkon 55 k (40,5 kW). Navazovala na něj čtyřstupňová převodovka se synchronizací třetího a čtvrtého převodového stupně. Točivý moment přenášel k rozvodovce zadních kol spojovací hřídel vedený vnitřkem nosné roury podvozku. Automobil s rozvorem náprav 3300 mm byl dlouhý 5050 mm, široký 1720 mm a vysoký 1660 mm. Vykazoval hmotnost 1600 až 1650 kg a dosahoval největší rychlosti 110 km/h.
První kabriolet Superb dokončili v karosárně automobilky 12. října 1935, jen týden před zahájením pražského autosalonu. Tam byl dvoudveřový otevřený vůz s koženým čalouněním nejdražším exponátem značky Škoda. Továrna jej nabízela za 79 800 Kč, zatímco základní cena limuzíny byla 64 900 Kč. Stříbřitě šedý kabriolet na autosalonu kupce nenašel, od ledna do června 1936 sloužil jako předváděcí vůz ve značkových prodejnách Škoda v Praze, Brně a Bratislavě a odnesl si řadu ocenění ze soutěží elegance. V neděli 21. června 1936 přijel do Plzně na sokolský slet tamější župy prezident republiky Dr. Edvard Beneš s manželkou Hanou. Na hranicích města přesedli z limuzíny do kabrioletu ověnčeného květinami, který jim daly k dispozici Škodovy závody.
V témže kabrioletu jezdil prezident Beneš i 20. srpna 1936 v Pardubicích, kde sledoval závěr velkého vojenského cvičení, jehož se v Čechách a na Moravě zúčastnilo více než 100 tisíc mužů. V té době už měl kabriolet pod kapotou větší šestiválec o objemu 2703 cm3 a výkonu 60 k (44 kW), který do něj v továrně zamontovali v polovině července.
Více čtěte na www.automobilrevue.cz
Převzato z časopisu
Vyhraj soutěž "Tři dny v Praze" pro dva s ubytováním v luxusním apartmánu na Malé Straně, kterou pořádá Auto-Inzerce.cz. Více ZDE.
Pro každý autobazar v ČR - za každých 20 vložených inzerátu nabízíme BANNER na 30 dní ZDARMA.
Auto Inzerce zdarma, prodej nových i ojetých aut, motorek a náhradních dílů.
Inzerce - auto moto díly, náhradní díly a příslušenství.
TOPujte Inzerát a získáte předvyplněnou kupní smlouvu, plnou moc a ceduli za okno.
Kontaktujte nás
300 000 Kč
265 000 Kč
80 000 Kč
Auto roku v České republice 2025: Mercedes-Benz třídy G
04. 02. 2025 20:02Hyundai Inster – Elektromobil nejen do města
03. 02. 2025 17:02