Fénix
představení Norton Commando 961
Text: Ivan „Scoob“ Bezděk
Foto: archiv
Bájný pták Fénix je synonymem znovuzrození: ač zemře sebeupálením, znovu ze svého popela povstane. A značka Norton jako by byla Fénixem motocyklového světa – ještě před pár lety jí znali pouze pamětníci, dnes se její Commando 691 stává doslova ikonickým strojem.
Tak, a po poetickém začátku se vrátíme na zem. Nebudu se věnovat historii téhle kdysi slavné značky, ani historii Commanda jako takového (tu zpracoval kolega Jarda Červený v sekci retro). Snad jen připomenu, že Commando patří mezi legendy, a to naprosto oprávněně, tyhle stroje byly přítomny jak počátkům dnes opět módních Café Racerů, tak masovému vzniku MC klubů v U.S.A. Což sebou nese samozřejmě pozitiva, ale i negativa. Proč negativa? Odpověď je jednoduchá – na takovou legendu si nikdo netroufne plivnout, naopak jí všichni bezmezně obdivují, aniž by se svezli. Důvodů je několik: za prvé celá Evropa žije v přesvědčení, že co se vyrobí v Anglii, kolébce motocyklismu, nemůže být špatné (teda celá Evropa kromě Němců). Za druhé všichni obdivujeme klasické motorky (kdo ne, platí za burana). No a konečně za třetí – když na tom jezdilo tolik lidí, přece nemůže jít o nic nefunkčního…
A u toho „za třetí“ zůstaneme, protože to je pro nás nejdůležitější.
Commando třetího tisíciletí
Hádám, že většina dnešních obdivovatelů retra by – kdyby měla možnost se na motorce ze sedmdesátých let minulého století svézt, resp. kdyby na ní MUSELA jezdit – se zděšením od takového peklostroje uprchla. Rám? Užovka je proti němu klidný tvor. Vibrace? No jéje, na rozdávání. Brzdy? Škoda mluvit, snad i bicykl s torpédem brzdí líp. Nechci tím říct, že tyhle mašiny si zaslouží sešrotovat, jakoukoliv zmínku o nich prohlásit za nežádoucí a zapomenout na ně. Naopak, mám je rád – možná právě proto, že jezdci nic moc neodpustily a v jejich sedle si člověk nepřipadal jaksi nadbytečný, jako si dnes na některých, technikou a bezpečností přetékajících motocyklech, připadá. Jenže je mi taky jasné, že retro se vším všudy, tedy i s veškerými nedostatky, by dnes vyráběl leda blázen nebo Enfield (v jeho případě jde ale o těžkou individualitu pro specifické zákazníky – myšleno v dobrém).
Více najdete v časopise Motorbike